Hur mycket kan ett lastfartyg kränga innan det välter?

Det är frågan man ställer sig efter att ha sett den här videon på ett belgiskt containerfartyg som hamnade i stormen Herkules på Nordatlanten ifjol.

Jag har varit med om att vakna mitt i natten av att dunka huvudet i skottet framför kojen för att båten dykt in i en stor våg och bromsats från 30 till 10 knop, av att båten landat så hårt i en våg att kojen över mig gått sönder och tungklumpen i den hamnat rakt över mig och att båten broachat så att jag trillat ut åt sidan. Allt detta ombord på en VO70 under Volvo Ocean Race. 

Men jag tror nästan att det är läskigare att sitta på ett 245 meter långt lastfartyg som kränger 40 grader från sida till sida i en galen storm på svinkalla Nordatlanten. På en VO70 år åtminstone lutningen oftast någorlunda konstant.

Enligt källan till den här artikeln – gcaptain – är det inte ovanligt att fartyg av det slag ni ser på bilden tar skada i stora oväder. Han refererar till sex meter långa sprickor som han själv upptäckt efter att ha genomgått stormar. Han berättar också oml krigsfartyg som sägs ha tagit in vatten och kapsejsat efter rullningar på 70 grader. 

Läs också…
Danskt fartyg tappar 300 containrar i havet
Containertfartyg går av på mitten.