Konsten att segla över torra land

Att segla i tidvatten ger båtlivet en ny dimension. I Bretagne åker du upp och ner tolv meter två gånger varje dygn. Och strömmarna drar iväg med upp till tio knop – och i varierande riktning. Sånt bör alla seglare prova någon gång.

Hyr båt eller segla dit med din egen. Det är inte svårt – men du måste hålla koll på tidvattentabellen.

Kolla inseglingen till Paimpol i Bretagne här ovan. Jag tog bilden fem timmar efter att vi anlöpt den lilla hamnen och slussat in. Vattnet på bilden är fotknölsdjupt. Inseglingsbojarna har förvandlats till sorgsna flöten uppspolade på en sandstrand.

Bara några timmar tidigare guppade de stolta i mörkblått vatten och visade den säkra vägen in. Då kom vi seglande och hade fem meter vatten under kölen enligt ekolodet. Enligt plottern gick vi över torra land. Färgen på plotter och sjökort var ljusgrön.

Jag har alltid hävdat att den som kan segla från Stockholm till Sandhamn eller från Göteborg till Marstrand klarar sig på världens alla vatten. Det stämmer vad gäller navigation. Men att segla i tidvatten tillför ytterligare en dimension. Du måste hela tiden ta hänsyn till ström, ebb och flod. För en svensk är det spännande, intressant och exotiskt.

Att i svag vind dansa förbi The Needles, väst Isle of Wight, med fem knops medström bör varje seglare få uppleva. Att göra det i motström och kuling är en mardröm som alla bör undvika.

Men att lära sig segla i tidvatten i Engelska kanalen är inte bara tidvattentabeller, högvatten, lågvatten, kartdatum (CD), Mean High Water Springs (MHWS), Standard Ports, Secondary Ports och allt det andra.

En upplevelse är också att förtöja i hela världens seglar- centrum, Cowes på Isle of Wight och släntra upp till puben Duke of York. Eller att köpa ett dussin huître (ostron på franska) och en flaska kyld Petit Chablis i Cherbourg efter tio timmars segling över Engelska Kanalen.