Bowter lanserar återvunnet batteri till lågpris

Begagnade litiumbatterier till en tredjedel av priset av nya. Det är Bowter Aeons företagsmodell. Nu lanserar bolaget ReeLoad – ett begagnat batteripack speciellt för båtar.

Batteripacket ReeLoad är satsningen Bowter Aeons första produkt.

Den största tröskeln in i elektrifiering är som bekant batteritekniken. Lång räckvidd kräver rejäla batteripack vilket i sin tur blir dyrt. I alla fall om man ska ha teknik som står sig under en längre tid. Frågan blir således: hur får man ut billigare batterier till båtfolket?

Företaget Bowter tror sig ha funnit lösningen.

Under båtmässan Allt för sjön gjorde Bowter stora rubriker med sin båtdelningstjänst som gör det möjligt för vanliga konsumenter att köpa, hyra men också hyra ut sin båt. Det eldrivna flytetyget vinner kanske inte några skönhetstävlingar men tekniken och tanken bakom konceptet är onekligen smart.

Anmäl dig till Elbåtsmässan – Sveriges enda helt elektrifierade båtmässa med provåkning, expertpaneler och det senaste branschen har att erbjuda – här!

Nu kommer nästa steg i satsningen.

Under det senaste året har man arbetet tätt ihop med Stena Recycling för att hitta användningsområden för litiumbatterier från bilar.  Något som sedan ledde till grundandet av Bowter Aeon – ett bolag som ska göra elektrifiering av båtliv mer tillgängligt.

– Vi identifierade tidigt att batteirer är en av flaskhalsarna för att konvertera till eldrift. I samarbetet med Stena Recycling har vi säkrat tillgången för storskalig batteritillverkning på återbruk av så kallade EV-batterier. Nu kan vi presentera vår ReeLoad-produkt. Ett litiumbatteri som ger möjligheten för båtägare att förlänga drifttiden och njuta av pålitlig eldrift, säger Jonas Elveseth, vd på Bowter.

CE-märkning och garanti – en hög tröskel

Ett stort hinder i processen har varit möjligheten att CE-certifiera begagnade batterier. Men tack vare expertis från Stena Recycling samt det göteborgsbaserade företaget Wireflow har man hittat en fungerande modell där man ordnar med såväl märkning som garanti.

Batteripaketet, som är speciellt utvecklat för användning i marina miljöer, kommer sålunda att driva Bowters flotta av eldrivna båtar. Det är framtaget för 48-voltssystem och har en kapacitet på 6 kilowattimmar med möjlighet att koppla upp till 10 pack parallellt. Man kommer också att erbjuda konverteringskit för mindre utombordsmotorer och segelbåtar.

Läs även:
Gamla båtar efterlyses för konvertering till eldrift
Bowter – köp, kör och hyr ut en eldriven båt

Kan man förlita sig på batterier som i åratal tjänat bilar med allt vad det innebär av åldrande och slitage?

– Fordonsapplikationen är slitsam för batterier men att ha batterier i en båt är en helt annan sak. Användningen som sliter, det vill säga snabbladdning, snabba accelerationer och så vidare, är inte lika påtaglig. Istället fungerar batterierna som energilagring med tanke på det förhållandevis sparsamma användandet. Alla batteripack går dessutom igenom noggranna kontroller och övervakas av en BMS-gateway, säger Niclas Dahlgren på Bowter Aeon.

 

Många har läst

Populära båttester

  • Upptäck Vänerns båtpärlor med Skippo

    Färdmål

Skippo tipsar

Topplistor

  • Gör det själv – sommarsäsongen är runt hörnet

    Till Kunskap

Preppa för sjösättning

Hållbarhet & miljö