Den nya bensinen skapar problem för båtägare vid sjösättning

Kravet på etanol i bensinen kan ställa till bekymmer för båtägare då båtar till skillnad från bilar ofta ligger oanvända långa perioder. Något som är viktigt att ha med sig inför starten på båtsäsongen.

Nästan alla bensinbilar kan tankas med bensin 95 E10. Så står det bland annat på ST1´s hemsida. Ett påstående som det inte finns någon anledning att tvivla på, men som likväl sår ett frö av oro. Vad menas med ”nästan”? Och framför allt – vad gäller för båtmotorer?

Generellt kan sägas att bensin med upp till tio procents inblandning av etanol fungerar bra för båtmotorer med bränsleinsprutning, även om många Skippo pratat med föredrar så lite etanolinblandning som möjligt, mer om det senare. Men när det kommer till förgasarmotorer blir det genast knepigare.

I fallet med äldre utombordare och nya utombordare på upp till 15 hästkrafter, som många gånger fortfarande har förgasare, så är just förgasaren en utsatt komponent med denna bränsleblandning. Inte minst för att aluminiumet i förgasaren ärgar, som en följd av att etanol lätt absorberar vatten. Speciellt om motorn inte används under en längre tid.

Måste tömma förgasaren

Det råder inga tvivel om att E10 ställer till problem när det gäller förgasarmotorer, men inte heller 98-oktanig E5-bensin är optimal, då den som namnet avslöjar, också innehåller etanol. Tricket är att tömma förgasaren på bränsle om man inte tänker använda motorn på ett tag. Något som man enklast gör genom att helt sonika stänga av bensinkranen medan motorn fortfarande är igång, så att förgasaren töms på sitt innehåll.

Ett annat knep är att lätta på skruven i botten på flottörhuset, om sådan finns, för att på så sätt tömma förgasaren.

”Ett mer krävande bränsle”

Omständligt kan tyckas. Motortillverkaren Yamaha medger att E10, som den 95 oktaniga bensinen med tio procents etanolinblandning heter, är ett sämre bränsle för deras förgasarmotorer på upp till 15 hästkrafter. 98-oktan med E5-är mindre dålig men inte heller toppen.

– Etanol i bensinen innebär tveklöst nya utmaningar. Helt enkelt för att det är mer korrosivt. Framförallt är det kondens som kan leda till bekymmer och skapa bränslerelaterade problem, säger Daniel Dellgar som är produktchef på Yamaha Motor Europe.

Täpper till och stoppar upp

– Problemen stannar heller inte bara vid korrosion. Till detta kommer också att kombinationen alkohol, vatten och bensin lätt bildar en beläggning som täpper till och stoppar upp inne i förgasaren, säger han.

Kim Hellströmer, servicechef KGK Motor som säljer Suzuki utombordare håller med om att kombinationen E10 och förgasarmotorer kräver lite extra noggrannhet vid förvaring. Genom egna tester har man också upptäckt ytterligare ett problem vid felsökning på motorer som krånglar.

Bränsle med etanol kräver nogrannare kontroll

– Ibland märker vi att andelen etanol i E10 och E5 överstiger sina tio respektive fem procent som Blyfri 95 respektive 98 ska innehålla. Något som troligtvis beror på hanteringen. Det går en gräns vid ungefär tre till fyra månader då E10 och E5 passerar sitt bäst-före-datum. En annan förklaring skulle kunna vara att man har hällt K-sprit i tanken och på så sätt höjt alkoholhalten i bränslet.

Enligt motortillverkarna går det alltså bra att köra deras förgasarutombordare på E10 och E5. Men det kräver som sagt mer omsorg och planering vid inköp så att det inte hinner bli för gammalt. Enligt KGK Motors bedömning så beror åtta av tio problem med mindre utombordare på att man slarvat med hanteringen av bränslet.

Alkylat har inte etanol

En annan tänkbar väg är att köra sin utombordare på alkylatbensin som inte har någon inblandning av etanol och som är mindre skadligt för miljön. Ett frestande alternativ som alltid har fungerat smärtfritt för flera i Skippos testlag som kört på alkylat i många olika små båtmotorer och i flera olika motorcyklar med fyrtakts-motorer. Något att tänka på är att det finns alkylatbensin för tvåtaktare och för fyrtaktare. Där den förstnämnda har en oljeblandning medan den andra inte har det. Var dock uppmärksam på att vissa tvåtaktare har sin oljetank separat, och i dessa ska man alltså också använda fyrtakts-alkylaten.

Tveksam till alkylatbensin

Alkylatbensin är dock inget som produktchefen på Yamaha vill skriva under på. Han konstaterar krasst följande, utan att vilja gräva djupare i ämnet:

– Vi rekommenderar inte alkylatbensin till våra motorer då det är ett bränsle som har annorlunda egenskaper än bensin och som inte lever upp till den så kallade EN228-klassningen som vi förhåller oss till, avslutar Daniel Dellgar.