Bavaria C57 – störst och stoltast hittills

Redaktionen

annons Hela artikeln linje langre

Nya Bavaria C57 är tänkt för de stora haven. Men också för den som bara vill byta ut sommarstugan på det torra mot havsutsikt i alla riktningar.

Vi har alltså att göra med en bjässe som med sina 17 meter är varvets största stolthet i alla bemärkelser. Om det går som man hoppas så blir den också det självklara val för den som ska kasta loss för den stora resan.

Därför har också hög boendekomfort och enkel hantering varit ledord när båten har tagit form.

Ta bara salongen till exempel, som tack vare en särdeles snitsig planering får en redan stor båt att kännas ännu större.

Inga konstigheter egentligen. Tvärt om. Matplats om babord med plats för halva släkten, ytterligare en soffa på den motsatta sidan och så några väl placerade “byråer” för avställning och förvaring.

Inredningssnicker i ljus ek.

Enkelt och så pass funktionellt att känslan av att befinna sig i en modern lägenhet inte är långt borta.

Detsamma gäller pentrydelen som är stor nog att få kallas kök. Här finns allt av avställningsytor, förvaringsmöjligheter och finesser som den kräsnaste av kockar kan tänkas kräva.

Inredningssnickerier i valnöt.

Utomhus är det sittbrunnen som imponerar mest med två stora matbord som kan förvandlas till solbäddar. Vidare noteras dubbla rattar och frestelser som wetbar och grill – utan att det känns övermöblerat.

Som sig bör på en oceanseglare så är alla skot och fall neddragna till sittbrunnen. Och ja, den fällbara badbryggan är precis så väl tilltagen i storlek som gamla Bavaria-kännare förväntar sig. Men i det här extrema fallet fungerar den också som dörr till jollegaraget.

Italiensk finess
När det gäller exteriör och seglingsegenskaper så utlovas italiensk elegans och fin prestanda i en skön kombination tack vare Cosutti Yacht Design som har tunga meriter i såväl VM- som America´s Cup-sammanhang.

Så långt allt väl. Men sedan kommer en utmaning för beställaren när det gäller att navigera rätt i en djungel av valmöjligheter.

Steg ett är att välja mellan tre, fyra eller rentav fem separata sovhytter. Sedan var det det där med utrymmet längst fram som kan göras till en besättningshytt?

Ett frestande alternativ är annars att låta detta bli en gigantisk ägarhytt med dubbelsäng samt egna separata, dusch- och toalettutrymmen.

Rörigt? Vänta bara. Här kommer det fler lyxproblem:

Får det lov att vara inredningssnickerier i valnöt? Eller kanske ljus ek? Eller…

Och en sak till – vilken av de fyra olika klädslarna i sofforna gör sig bäst till ljus ek – eller var det valnöt?

Bavaria C57 visas upp för första gången på båtmässan i Düsseldorf den 21–29 januari.

Bavaria C 57  
Längd: 16,73 m
Bredd: 5,25 m
Djupgående: 2,52/1,99 m
Vikt: ca 17 130 kg
Segelyta: 136,5 kvm
Motorstyrka: 59 eller 80 hk
Pris: ej klart
Mer info: www.bavariasverige.se

LoggaD

batar_segelbatar_2016_BavariaC57_Ingang_Bavaria_C57Ingang

Relaterade artiklar

Depression_Sailing_la-Vagabonde

Depressionen kommer – läge att sälja boendet och kasta loss

Test_Bavaria34_6

Bavaria 34 Cruiser – första intrycken från testen

Forsta_intrycken_Bavaria_37

Bavaria 37 Cruiser – första intrycken från testen

Hallberg_Rassy_69

Här är Hallberg-Rassys nya stolta flaggskepp

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar