Aqua SuperPower: Laddkorridorer ska låsa upp elbåtslivet

Korridorer av snabbladdare ska låsa upp det elektrifierade båtlivet – det spår företaget Aqua SuperPower. Vi tog ett snack med Niclas Wulker Pettersson nordenansvarig på företaget som storsatsar i infrastruktur för laddning. Se intervjun från Hamnens Elbåtsmässa!

Laddning – en av de vanligaste frågorna, och ett av de största hindren när det kommer till elektrifierad sjöfart. Med andra ord ett ämne som inte bara bör – utan som också måste – diskuteras under en elbåtsmässa.

Under Hamnens Elbåtsmässa bjöds Niclas Wulker Pettersson, nordenansvarig på Aqua SuperPower, upp på scen för att berätta om deras ambitioner och framtidens laddningskorridorer.

– Vi är vad vi kallar en CPO (Charge point operator) som vill bygga ut marin snabbladdning. Inte överallt men på lagoma distanser. Detta för att möjliggöra ett elektriskt, tyst och miljövänligt båtliv längs Sveriges kuster och större sjöar, säger Niclas Wulker Pettersson.

Mer från Hamnens Elbåtsmässa:
Lördagens sändning i efterhand
Söndagens sändning i efterhand
Genidrag: Gamla elbilsbatterier får nytt liv i elbåtar

Dessa laddare ska tillsammans  bli till vad man kallar en laddkorridorer, inte helt olikt de nätverk av snabbladdare som exempelvis Tesla byggt upp. På Västkusten är målet att bygga ihop sydkusten nere i Skåne med Halland, Västra Götaland, Bohuslän och hela vägen upp till Norge.

Olika förutsättningar från kust till kust

I Stockholm och på Östkusten är planerna något annorlunda. På grund av annat djup och större avstånd är målet istället att skapa en laddcirkel snarare än en korridor. Att bygga ut snabbladdare längs med Östkusten har dock visat sig svårare då kustsamhällena är färre och mer utspridda.

För att kunna erbjuda samma laddning i Stockholms skärgård tittar man nu på batterilager som en lösning.

– Det skulle funka jättebra på öar ute i Stockholm. Vi tittar på lösningar men det blir en ännu större investering, vilket vi gärna gör, men modellen kommer att bli lite annorlunda. Det är dock vad som kommer att krävas på vissa öar, säger Niclas Wulker Pettersson.

Dessa batterilager skulle kunna placeras i ett skogsbryn, på en ponton eller liknande och laddas kontinuerligt via en vanlig 16 amperes säkring när de inte används. När de sedan väl  används är batterierna redo att leverera snabb DC-laddning.

Efterfrågan kommer att finnas bland båtfolket

Under Elbåtsmässan tog vi även tillfället i akt att fråga andra aktörer hur deras tankegångar om snabbladdning går. Gustav Morin fångade Leif Stavøstrand, vd på Evoy och pionjär inom det eldrivna båtlivet, för en kommentar.

– Det skiljer sig från kund till kund men det är lite som det är inom bilvärden. Där tog det tid då många ville kunna ta de långa resorna med bilen och då krävs snabbladdning. För fritidsbåtsägare tror jag det är viktigt att man får ett bra nätverk med snabbladdare. Detta för att bana väg för elbåtar för fritidsbruk, säger Leif Stavøstrand.

Se intervjun från Hamnens Elbåtsmässa!