ANNONS

Båtbyggaren valde elmotor i sin nya Linjett 34

Elias Johansson

Elias Johansson

Linjett 34 electricVilka är för- och nackdelarna och hur mycket kostar det? Är det rent av så att båtbyggaren Mattias Wenblad ångrar sitt val?

Vanlig diesel eller elmotor? Det var frågan när Mattias Wenblads nya Linjett 34 skulle få sin motor. Han valde det senare – och nu undrar vi:

Ångrar du dig Mattias?
– Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har hunnit testa fullt ut än. Men nej – än så länge känns det bra.

Vad är det för montage du har valt?
– Den heter Oceanvolt Servoprop 10 som är lika genial som enkel att hantera. Kort beskrivet har den fyra lägen. Fram, back, stillastående med minimalt vattenmotstånd samt laddning.

Det är en jäkla skillnad.

Mattias Wenblad, båtbyggare.

Laddning?

– Ja, förutom att koppla in en kabel och ladda batterierna så kan jag också ladda batteripacket genom att låta propellern snurra när man seglar och därmed ladda batterierna med båtens framfart genom vattnet.

Så du klarar dig på det enbart eller måste du ändå koppla in en sladd för att ladda upp batterierna ibland?

– Ja, det verkar så men jag kan inte veta det med full säkerhet ännu. Jag brukar koppla in en kabel så fort det finns möjlighet.

Vad kostar det att byta ut sin gamla diesel mot en Oceanvolt Servoprop 10?

– Med montage och allt så får man räkna med en kostnad på 300 – 400 000 kronor och som bekant är det ju batteriet som är den tyngsta kostnaden. Det är mycket pengar men också den enda nackdelen som jag har upptäckt, än så länge.

Och fördelarna?

– Jag älskar att glida fram ljudlöst, utan vibrationer och avgaslukt. Extra häftigt är det att stödja med elmotorn när det blåser dåligt och segla i 6-7 knop istället för 2-3 knop. Det är en jäkla skillnad.

Och så kan man fuska på onsdagsseglingarna?
– Haha – ja det är absolut möjligt. Om inte annat så undrar nog folk, när jag cruisingseglar, hur jag kan gå så högt och snabbt när det blåser så pass dåligt.

Systemet kan laddas av propellern under segling.

Batteripacket är väl inte bara en tung kostnad utan också tungt i sig, rent viktmässigt alltså?
– Ja, men inte så farligt ändå. I mitt fall väger batteripacket ungefär lika mycket som dieselmotorn skulle ha gjort om jag hade valt en sådan.

Jag brukar fusksegla med elmotorn när vinden är svag. Många undrar hur jag kan segla så snabbt…

Mattias Wenblad, båtbyggare.

Till sist, hur länge håller batteripacket innan det är färdigt för skroten?

– Det vet jag förstås inte men enligt leverantören ska det hålla för 2 000 – 3 000 laddningscykler och då räknas förstås bara hela cykler. Laddar man upp ett batteri som har 50 procent kräm kvar så räknas det med andra ord bara som en halv cykel.

Så du kan rekommendera andra att satsa på eldrift i sin segelbåt?
– Nja, det är kanske svårt att räkna hem ekonomiskt – men för mig personligen är känslan av att bokstavligen leva ett båtliv i det tysta och med minimal miljöpåverkan värd vartenda öre.

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

SeaBubbles electric foiling.

SeaBubbles – grönt ljus för Bringdals foilande eltaxi

XShore - electric

X Shore – mer pengar till svenska elbåten

batar_segelbatar_2019_Founatin_Pajot_electric_Volvo_Penta_Fountain-Pajot

Fountaine-Pajot lanserar katamaran med svensk eldrift

batar_motorbatar_2019_Pettersonare_med_eldrift_Pettersonare_med_eldrift

Pettersonare med eldrift – framtidens båt från 1936!