Yanmar satsar på dieselsnurror

I somras släppte Mercury nyheten att de kommer med en dieselutombordare på 175 hk. Nu satsar även  Yanmar  på dieselmotorer för montage bak på akterspegeln.

Egentligen är dieselsnurror inget nytt område för Yanmar. För den som minns det så började man tillverka utombordardieslar redan 1985. Men när marknaden sedan vek 2009 så lade man helt sonika ned produktionen.

Nu tar Yanmar upp tråden på nytt. Den här gången nöjer man sig dock med ett samarbete med den tyske och väl etablerade dieselsnurretillverkaren Neander där den senare får tillgång till Yanmars distributionskanaler i mer än 130 länder.

Precis som i fallen med dieselutombordarna från Oxe och Mercury så är Neanders dieselsnurra främst avsedd för professionella användare som kör väldigt mycket. Och som kan försvara det dyra inköpspriset med minskade bränslekostnader.

Den aktuella motorn har Common Rail bränsleinsprutning, är tvåcylindrig, turboladdad, byggd i aluminium och utvecklar 50 hästkrafter. Ytterligare en finess är de dubbla motroterande vevaxlarna som påstås minimera vibrationerna på ett mycket effektivt sätt.

I övrigt är tillverkaren, såväl som återförsäljarna, mycket hemlighetsfulla när det gäller information kring samarbetet mellan Neander och Yanmar. Hamnen.se erfar att motorn även fortsättningsvis kommer att säljas under namnet Neander.

Resten får bli en överraskning vid det första gemensamma framträdandet i samband med branschmässan för de mest inbitna nördarna, METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam den 17–19 november.

Premiärvisning för allmänheten blir det på Boot Düsseldorf den 23–31 januari.

Läs också:
Mercury överraskar med dieselutombordare. 
Oxe – ny svensk snurra med 200 dieselhästar.