Båtracing i över 30 knop på solenergi

Gustav Morin

Gustav Morin

Under 10-12 juli visade 26 lag från tre kontinenter att solenergi kan vara framtiden för fritidsbåtar genom att tävla på både öppet hav och genom en lyxjaktshamn i Solar 1 Monte Carlo Cup.

Tack vare utvecklingen av solpaneler behöver man numera varken fossilt bränsle eller segel för att färdas snabbt på vatten.

I Holland har man tävlat med solcellsdrivna båtar länge men nu börjar resten av världen att haka på. Det är främst unga ingenjörer från olika universitet som utvecklar och tävlar.

– Vi vill visa att man kan köra motorbåt utan att släppa ut något miljögift som helst, säger båtkonstruktören och arrangören Marnix Hoekstra.

Utvecklingen av solceller och batterier och tagit bra fart sista åren och i takt med att även bärplan blivit mer effektiva har man kunnat utveckla solcellsbåtar som går över 30 knop.

V20-klassen är kanske den med störst wow-faktor.

Under racet i Monte Carlo kunde man tävla i tre olika klasser; Open där den enda restriktionen är en längd på åtta meter, A-class där begränsningen är en längd på sex meter och max fyra solpaneler. Och slutligen V20-klassen där båtarna går på bärplan.

De flesta av de 26 lagen tävlade i alla tre grenar. Hela 15 lag var från Holland och resten från Ryssland, USA, Brasilien, Tyskland, Finland och Frankrike. Sverige och KTH har tidigare tävlat med radiostyrda elbåtar i Japan men här handlar det alltså om förardrivna farkoster.

Uthållighet och fart
Racet består av tre tre grenar; fleet race, där alla startar samtidigt och kör samma bana, samt sprint och slalom. I fleetracet måste båtarna visa prov på uthållighet, att de kan hålla hög fart under en lång tid. Den som klarar att köra flest varv runt banan under två timmar vinner.

Första dagen blåste det hårt och banan lades inne i hamnen, vilket såklart var bra för att skapa uppmärksamhet.

Före och efter racingen ställdes alla båtar ut på hamnplanen bland alla enorma lyxjakter.

Runt jorden på solenergi
Även den stora katamaranen Planet Solar, som klarat att köra runt jorden på bara solkraft, var på plats.

– Det här var ett fantastiskt event där en ny generation ingenjörer fick visa denna framtidens energikälla i vattenmiljö. Jag tror och hoppas att tekniken som de visat fungera på sina tävlingsbåtar kommer att appliceras på vanliga fritidsbåtar i framtiden, säger Gérard d’Aboville, kaptenen PlanetSolar.

Inslag från racets första dag när man körde så kallat fleet race.

Andra dagen med sprint och slalom.

Läs mer på www.solar1races.com.

Relaterade artiklar

Americas Cup Team New Zealand

Det lilla landet som leder högteknologisk segling

Americas Cup

Så flyger nya America’s Cup-båtarna

Team Ineos America's Cup

Teorier bakom de extrema nya skrovformerna

©GauthierLebec/Charal

Kölbåtarnas fart har fyrdubblats på 40 år!