Stark svensk satsning i F1

Erik_Stark_kor_Formel_1
Erik Stark gör premiär i F1-serien.

Erik_Stark_kor_Formel_1Erik Stark blev känd som ”den unge vilden” när han kraschade friskt under 2010. Det satte skräck i motståndarna och han vann sen VM både 2011 och 2012.
Den 30:e nov kör han F1 för första gången.

Erik Stark har kört racerbåt sedan han var 11 år. Han tog steget till F2 2008 och blev utsedd till Årets Rookie 2009. Säsongen efter tog han sig inte i mål i ett enda race. Aggressiv körstil kombinerat med svajiga motorer höll inte hela vägen.

Men 2011 slog han tillbaka och vann samtliga race han ställde upp i. Även i år vann han och fick inte minst visa vad han gick för på hemmaplan när en VM-deltävling gick på Riddarfjärden. Se inslaget nedan.

I somras filmade vi VM-deltävlingen på Riddarfjärden som Erik vann i stor stil.

Nu gör Erik premiär i högsta klassen Formel 1 tillsammans med den erfarne F1-föraren Jonas Andersson från Örebro. Erik kommer att köra de två sista F1-racen den här säsongen som går i Abu Dhabi 29–30 november och i Sharjah 6–7 december.

En förutsättning för att Erik Stark Racing skulle slås ihop med Team Sweden var att Erik ska få konkurrenskraftiga motorer. Det är ju vanligt att unga lovande förare knäcks av dåliga förutsättningar. På torsdag kan vi se om löftena infrias.

Eriks framtidsplaner
Det är ännu inte klart att Erik kommer att fortsätta köra för Team Sweden i F1-serien under 2013. Men att han kommer att tävla råder det nog inga tvivel om. Hans team har en treårig plan som ska ge honom guld i F1-klassen år 2015 på hemmaplan. Då firar Eriks hemmaklubb KMK (Kungliga Motorbåt Klubben) 100 år och i samband med detta ansöker Stockholm om att få arrangera en VM-tävling i F1 på Riddarfjärden.

Höjdpunkten skulle såklart vara att Erik kammar hem guldet då.

Även i år kommer VM att köra på Riddarfjärden i näst högsta klassen F2 och planen är att Erik ska ta guld. Säsongen 2013 kommer han nämligen att köra VM i både F1 och F2. Han ska köpa en ny F2-båt och borde ha bästa möjliga förutsättningar för att göra ett VM-hatrick och ta hem tre VM-guld i rad.

Säsongen 2014 är planen att Erik köper en egen F1-båt, vilket är en förutsättning för att kunna tävla om de bästa placeringarna i serien.

Hemligheten bakom Eriks framgångar i F2 är en kombination av starkt psyke,  förarskicklighet och att teamet bakom Erik lyckats plocka fram det bästa materialet att åka på.  

Motorn är helt standard och leverar 220 hk. Finjusteras av Micke Bengtsson, och propellern slipas om av teamets propellerprofessor Roland ”Rolle” Sjögren.

Erik Stark köper utsläppsrätter av naturskyddsföreningen för att kompensera för sitt tävlande.

– Det är viktigt att skapa en miljömedvetenhet inom båtsporten säger Erik.

När Erik inte tränar kopplar han av på sin motorcross och har bland annat deltagit i två Grand National på Gotland.

Motorsystrar_Erik_Stark
Motorsystrarna från SVT träffar Erik Stark och får en provtur med Jonas Andersson. Klicka på bilden.

https://www.youtube.com/watch?v=rK2pTZ9Iop0 Eriks promofilm för sin racerbåtssatsning.

Erik_Stark_kor_F1
Kan Erik nå samma framgångar i F1 som F2. På fredag 30 november kör han sitt första F1-race.

Fakta F1-båten:
Skrovet: Kolfiberkonstruktion med två pontoner byggd av Molgaard i Danmark
Motor: Mercury 2,5 L med insprutning ca 400 hk.
Totalvikt: 550 kg, omfattar skrov, motor och Erik.
Toppfart: 120 knop
Säkerhetsutrustning: Deformationszoner och säkerhetscockpit (en förstärkt säkerhetsbur som föraren sitter i), airbagsystem som blåser upp vid olycka, syrgastub som räcker i tre minuter, sexpunktsbälte, hjälm och racingflytväst. Dessutom finns två räddningsbåtar med dykare alltid på plats under tävling.

Erik_Stark_F1
Fakta F2-båten:

Skrovet: Kolfiberkonstruktion med två pontoner byggd av Molgaard i Danmark. Nybyggd båt levereras i mars 2013.
Motor: Standardmotor från Mercury på 220 hk. Mercury V6 2-takt, insprutning Optimax.
Totalvikt: 530 kg, omfattar skrov, motor och Erik.
Toppfart: 100 knop
Säkerhetsutrustning: Läs dito för F1-båten.

Tablå för F1-racingen som kan följas live på www.f1h2o.com.
Abu Dhabi:
29/11 12:00 – 13:00 F1 tidskval med Q 1, Q2 och Q3
30/11 12:30 – 13:15 Grand Prix of Abu Dhabi (max tid för racet 45min)

Sharjah:
6/12 12:50 – 13:50 F1 tidskval med Q 1, Q2 och Q3
7/12 13:00 – 13:45 Grand Prix of Sharjah (max tid för racet 45min)
Alla tider är Svensk tid

Tävlingsschema 2013:
F1: – Tävlingsschemat för F1 2013 är ännu inte fastställt. Det offentliggörs i Sharjah 6-7 december. 

F2:
Maj 24 – Cagliari, Italy
Juni 14 – Stockholm, Swe
Aug 8 – Nottingham, UK
Sept 13 – Evian, France
Aug 23 – Auronzo, Italy

Kalendern är inte helt spikad. Uppdateringar görs på www.svera.org.
Följ Erik Stark på Facebook.