Du är här:Hem Artiklar Båtracing The Earthrace - ett häftigt motorbåtsrace för miljön!

The Earthrace - ett häftigt motorbåtsrace för miljön!

EarthraceThe Earthrace Powerboat är världens första alternativbränsle motorbåt. The Earthrace är ett miljöprojekt som slagit vad om att slå världsrekordet i jorden runt race med motorbåt genom att bara använda förnyelsebart bränsle. Earthrace vill öka kunskapen om alternativa bränslen och bevisa för världen att förnyelsebart bränsle är synonymt med styrka och prestanda.



Biodiesel. Ett bränsle gjort av förnyelsebara ämnen såsom canola, soja och raps och som enligt Earthrace är miljövänligt.



Före och efter rekordförsöket gör Earthrace motorbåten en 18 månaders världsturné, där den besöker mer än 60 av världens största städer och hamnar. Efter att ha startat i Nya Zeeland våren 2006, så är båten nu i Nord Amerika. Europa är planerat att besökas under juni-september 2007 och då har man bland annat tänkt att komma till Stockholm.

Rekordförsöket kommer att göras när väderförhållandena bedöms vara mest lämpliga, men är beräknat till start i mars 2007.

Earthrace mål med världsturnén är att öka kännedomen om alternativa bränslen såsom biodiesel, att främja godtagbar användning av naturresurser och att bevisa för världen att förnyelsebart bränsle är synonymt med styrka och prestanda. Earthrace vill att människor ska börja ta alternativa bränslen på allvar.



Världsrekordet
Detta motorbåtsrace runt jorden är världens längsta med sina 24 000 nautiska mil. Det nuvarande rekordet ligger på 75 dagar och sattes av den brittiska båten Cable & Wireless 1998. Earthrace siktar på att slå detta rekord genom att avsluta resan på mindre än 65 dagar. Det är också för första gången i historien som ett officiellt UIM motorbåts rekordförsök görs med hjälp av förnyelsebart bränsle.

Detta är enligt Earthrace ett miljöprojekt för uppvisning av miljövänliga teknologier såsom giftfria lågförbränningsmotorer, smart och effektiv skrovdesign samt solenergigenererad elektronik. 


Earthrace båten
Den här båten har designats specifikt för att kunna köra i höga hastigheter på världshaven under mycket tuffa förhållanden. Till exempel dyker båten rakt igenom vågorna.



Wavepiercing, våggenomträngande skrov, utvecklades från början för passargerarfärjor och nyligen applicerades det även på militära farkoster. Våggenomträngande skrov har en väldigt smal för med minimal reservflytkraft i den främre delen av skrovet för att minimera de vertikala rörelserna. När båten kör mot en våg, skär skrovet genom vattnet snarare än rider på toppen av vågen. Detta gör att man kan köra i mycket högre hastigheter i grov sjö än de mer traditionella djupa V-designade skroven och därmed hålla en jämn hög hastighet genom hela racet. Wavepiercing är en avgörande del i att slå rekordet i att köra runt jorden på tid.

Titta på en video med 22 fots prototypen



22 fots prototypen



22 fots prototypen

Earthrace båtens specifikationer:
Skrov: Wavepiercing Trimaran (våggenomträngande skrov)
Längd: 24 m (78 fot)
Bredd: 7 m (23 fot)
Djup: 1,3 m (4 fot)
Deplacement: 10 ton
Sträcka/tank: 3000 NM (6000 km)
Maxhastighet: 45 knop (90 km/tim)*
Bränsle: B100 Biodiesel (100 %)
Bränsletank: 10000 liter (2500 gallons)
Konstruktion: Karbon, kevlar komposit
Besättning: 4 personer
Bäddar: 8
Motorer: 2 x 350 kW (540 hk) Cummins MerCruiser Diesel QSC8.3-540
Växellådor: ZF 305A (single speed)
Vindruta: 17 mm laminerad härdat glas

* Beror på mängden bränsle


Motorn är en Cummins MerCruiser QSC8.3-540

Båten drivs av 100% biodiesel, ett bränsle som är gjort av växtsubstans och animaliskt fett, som har låg förbränning och är nedbrytbart. Båten är försedd med två 540 hk Cummins MerCruiser Diesel QSC8.3-540 motorer.

Earthrace valde Cummins MerCruiser motorn bland annat på grund av att den har en väldigt låg förbränning och är högeffektiv, vilket är avgörande om man ska uppnå maximalt möjlig sträcka på en tank. Cummins MerCruiser kunde också erbjuda support över hela världen, vilket var en förutsättning.


 Tävlingsregler


World Powerboat Authority UIM regler, som kontrollerar rekordförsöket, är följande:

  1. Båten måste passera genom både Suez kanalen och Panama kanalen.
  2. Båten får bara tanka i hamnar (ingen tankning till sjöss)
  3. Start och målgång kan bestämmas av besättningen
  4. Besättningen har annars rätt att fritt bestämma routen och välja rikning.
  5. Båten måste uppfylla viss säkerhetsstandards.
  6. Båten får inte vara längre än 150 fot

Detta ger Earthrace teamet en stor flexibilitet inom många områden, inkluderat race routen, tankningsmöjligheter och båtdesign. 


Race Routen


Race Routen
För att följa Tävlingsreglerna för rekordförsöket, att passera genom de två kanalerna, så är den snabbaste vägen enligt Earthrace nära ekvatorn under i stort sett hela resan. Det finns två möjliga vägar för att korsa Atlanten och Stilla Havet. The Earthrace har valt den kortare södra routen, tack vare att båten är så bränsleeffektiv.

Racerouten för rekordförsöket, vars start för tillfället är planerad till mars 2007, är som följer:
Barbados - Panama - Acapulco - San Diego - Hawaii - Majuro - Koror - Singapore - Maldives - Aden - Port Said - Malaga - Canary Islands - Barbados.


Europa Touren som ska göras i juni - september 2007

 

Mer om Earthrace

Pete BethuneProjektet Earthrace ägs och drivs av det Nya Zeeländska företaget Earthrace Ltd. Earthrace teamet består mest av frivilliga som donerat sin tid, expertis och sina resurser för att göra detta projekt möjligt. VD och Skeppare är Pete Bethune, som med besättning kör denna futuristiska motorbåt.

The Earthrace har finansierats genom sponsring från mer än 200 marina leverantörsföretag, som har donerat allting från kommunikationsutrustning till high-tech toaletter.

 

Text: hamnen.se
Bilder: The Earthrace 


Läs mer om Earthrace!

 

Publicerades: 2006-09-26

Text: Adrienne Martin-Löf

Skriv ut