Bensinkriget – Mercury svarar med ny V8

Redaktionen

Redaktionen

 

Som på en given signal har intresset för bensininombordare ökat efter en lång tids total dominans av dieselinombordare. För en månad sedan rapporterade Hamnen.se om Volvo Pentas nya V6:or. Här är Mercurys svar på tal.

Mer kraft, högre vridmoment och en anmärkningsvärt tyst och jämn gång. Det är vad som utlovas i Mercury/MerCruiser 6,2-liters V8-drevmotor som nu kommer i två varianter (300 och 350 hk).

Samtidigt deklarerar man stolt att den nya motorn är för marin användning hela vägen från grunden. Något som man kan tycka borde vara självklart. Men alls icke har varit det.

Det vanliga har varit att man tagit en avsevärd genväg genom att marinanpassa en redan befintlig bilmotor. I den Mercury/Mercruisers nya V8:an finns dock inga eftergifter för en tillvaro på vägarna.

Bättre vridmoment
Till de nya finesserna hör bland annat ett insugningssystem som med sina långa vridna kanaler optimerar luftflödet och ger ett förbättrat vridmoment och därmed bättre acceleration.

En annan finess är Adaptive Speed Control (ASC) och som automatiskt håller det inställda varvtalet, även om belastningen eller förhållandena ändras.

Det ovan nämnda är en funktion som är en bra hjälp när man till exempel kör i långsam planingsfart utan att plötsligt ramla igenom planingströskeln.

Mer pålitlig
Listan med funktioner kan också fyllas på med insugsljuddämpare som dämpar buller, ett helt nytt spjällhus bakpå motorn som riktar ljudet bort från förarplatsen samt ”säsongsförlängande dräneringssystem” som säkerställer pålitligheten under den känsliga övergångstiden mellan säsongerna.

Sist men inte minst finns tillvalet joystickstyrning som gör finmanövreringen till en barnlek.

Större efterfrågan på bensinmotorer
Motortillverkarnas stora nysatsning på bensinmotorer har sin enkla förklaring – efterfrågan har ökat markant efter många år då dieselmotorer har dominerat marknaden på våra breddgrader totalt.

– Men det är egentligen ganska konstigt, säger Anders Tibblin, som är Service Manager på Mercury. Han fortsätter:

– En jämförbar dieselmotor kostar som bekant minst dubbelt så mycket som en bensinmotor men det krävs att man kör många sjömil innan man har tjänat mellanskillnaden med de lägre bränslekosnader som det innebär att köra en diesel, avslutar han.

Mercury/MerCruisers nya V8 har sverigepremiär på vårens båtmässor.

Läs också om Volvo Pentas storsatsning på bensinmotorer.

Mercury/Mercruiser 6,2 l  
Längd: 318 mm
Bredd: 762 mm
Höjd: 559 mm
Vikt (utan drev): 391 kg
Motorstyrka: 350/300 hk
Maxvarv: 5000 – 5400 rpm
Slagvolym: 6,2 l
Bränsle: bensin
Bränsletillförsel: datorstyrd elektronisk insprutning
Kompatibla drev: Bravo One, Bravo Two, Bravo Three
Grundpris (300 hk) med Bravo One: 234 400 kr
Grundpris (350 hk) med Bravo One: 246 000 kr
Mer info: www.mercurymarine.com
batprylar_2015_MercuryV8_Ingang_MercuryV8Ingang

Relaterade artiklar

Storebro 350 Biscay intro

Storebro 350 Biscay – nya tag!

Hwila 25 13

Hwila 25 – svenskt smycke med otroliga detaljer

JFD Seal Carrier submarine

Unika Ubåtar byggs i Vaxholm för 50 miljoner!

Jävla Bocken (Gävlebocken) i Stockholm byggd av Rena Mälaren av bildäck och skräp som legat på havsbotten.
© Oskar Kihlborg

Jävlabocken – miljövidrig ända ut i klövarna!