Britten Jenkins satsar mot hastighetsrekord på is

Richard Jenkins vill bli världens snabbaste isjaktsseglare.
Richard Jenkins vill bli världens snabbaste isjaktsseglare.

Richard Jenkins vill bli världens snabbaste isjaktsseglare.”Det bör vara ett lätt rekord att slå”. Britten Richard Jenkins satsar på över 200 km/h. Lyckas han blir han världens snabbaste isjakts-seglare. Nuvarande officiella rekord ligger på 139 km/h. Jenkins väntar på rätta förhållanden vid en sjö i Montana, USA.

I nio år har han hållt på, i stort sett utan sponsorer, för att förvekliga sin dröm att bli världens snabbaste som drivs fram med hjälp av vinden.

Första försöket i år, den 6 januari, var han tvungen att avbryta. På morgonen var vinden och isen perfekt, men sen kom ett snöfall och då blev det för riskabelt att starta.

Jenkins har inofficiellt redan varit uppe i 190 km/h. Det skedde i England och då var en annan av hans Greenbird (vilken har fått sitt namn efter Donald Campbells Bluebird, världens snabbaste motorbåt) utrustad med hjul istället för medar.

– På is ska Greenbird vara snabbare, säger han till Daily Telegraph. På is, i höga farter, om medarna släpper glider du sidled och kan lätt få snurr och sedan volta. Men vi har försökt lösa problemet att klara av de höga krafterna som uppstår. Vi ligger tekniskt och utvecklingsmässigt långt före andra isjakter som försöker slå rekord.

Jenkins har sökt sig runt i världen för att hitta de perfekta förhållandena, England, Australien, Canada och nu USA.

I Montana bor han på ett enkelt motell och kör varje dag många mil till sin Greenbird. När rätta förhållanden råder räcker det att hålla Greenbird över 140 km/h i tre sekunder.  Då har han sitt isjaktsrekord. För vinddriven farkost på land gäller 186 km/h som nuvarande officiella rekord.

– Att segla isjakt i så höga farter är något helt annat än att köra motordrivet. Det är helt brutalt, tufft och hårt. Du känner av minsta förändring i isen från medarna och samtidigt vill du öka farten ännu mer. Det är riktigt spännande.

Klarar han av det så hoppas han på uppdrag med att utveckla vingmaster, misslyckas han i Montana kommer han försöka igen och igen.

– Jag drivs av en förhoppning att återigen visa att brittisk ingenjörskonst är något att räkna med.