Candela tar in 210 miljoner – Stockholm först med nya färjan

För att öka takten på en redan påbörjad produktion tar svenska Candela nu in mångmiljoninvestering. Redan till sommaren ska första passagerarfärjorna tas i bruk i Stockholm.

Candela-världspremiär-hydrofoil-foil-miljö-energi-eldriven5
Svenska Candela tar in 210 miljoner kronor för att få fart på produktionen av sin eldrivna, foilande passagerarfärja P-12.

I helgen stod Candela på Stockholmsmässan och stolt visade upp sin eldrivna och foilande modell C-8. Men på fabriken i Rotebro, och kontoret i Frihamnen pågick ett helt annat arbete.

Bakom kulisserna planerades en ny runda av investeringar för att sätta fart på produktionen av bolagets foilande personfärja P-12 Shuttle. Satsningen ska möjliggöra en massproduktion av fartyget som susar över vattnet med en marschfart på 27 knop och en räckvidd på 60 sjömil.

Bygget av Candelas nya högfartsfärja är redan igång i nya fabriken i Rotebro.

Världsledande vid sin premiär

Den nya investeringen väntas bära frukt redan i sommar och när väl den första färjan sjösätts kommer den ha världens längsta räckvidd och högsta fart för ett elektriskt passagerarfartyg.

– Denna inhämtning av nytt kapital kommer att möjliggöra klimatvänlig högfartspendling på hittills underanvända vattenvägar. P-12 färjan kommer i många fall kunna vara både snabbare och billigare än landburen kollektivtransport, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd på Candela.

I samarbete med Kungliga tekniska högskolan har företaget tagit fram livscykelanalyser som visar på att P-12 färjan endast kommer att släppa ut ett par ynka procent av vad en traditionell dieseldriven färja i jämförbar storlek gör.

Se också:
Candela – det svenska foilingundret i närbild
Elbåten testar laddning i skärgården – 80 sjömil på en dag
Candela C-8 – första provkörningen i foilingläge
Ted Mannerfelt: “det kommer finnas snabba båtar i framtiden”

Mer än halverar resetiderna i Stockholm

P-12 färjorna kommer att ha sin premiär i Stockholm där de kommer att gå i kollektivtrafik mellan Ekerö och centrala Stockholm. En resa som idag tar cirka 55 minuter med bil, buss eller konventionell dieselfärja kommer istället att gå på 25 minuter.

Vidare har farkosterna också fått dispens för den vanliga hastighetsbegränsningen på 12 knop i Stockholmsinnerstads farleder då färjorna tack vare sina bärplanssysten inte kommer att dra upp svallvågor.

I klippet kan man se Candelas C-8 på San Fransiscos bukt.

I början av året kammade Candela med sin modell C-8 hem priset European Powerboat of the Year 2023, något du kan läsa om här.

Många har läst

Populära båttester

  • Upptäck Vänerns båtpärlor med Skippo

    Färdmål

Skippo tipsar

Topplistor

  • Gör det själv – sommarsäsongen är runt hörnet

    Till Kunskap

Preppa för sjösättning

Hållbarhet & miljö