Den brokiga berättelsen om rekordbåten l’Hydroptere

Från banbrytande världsrekordhållare till i förfall. Här är historien bakom l’Hydroptere – den franska fartdrömmen som blev verklighet.

Rekordbåt-rekordfarter-trimaran-bärplan-världsrekord
L’Hydroptere må inte ha varit den första foilande farkosten men en båt av dess storlek hade sällan skådats när hon hade premiär 1991.

Att beskriva ambitionerna för l’Hydroptere när idéen först kläcktes som futuristiska är inte en överdrift. Även om världen sedan innan sett såväl segel- som motorbåtar vars skorv lyftes av bärplan tillhörde detta inte vanligheterna.

Än mer imponerande var den massiva storleken på 60 fot. Men det skulle ta många modeller och prototyper innan den slutgiltiga designen kom till liv under det tidiga 90-talet.

Tidigt olycksdrabbad

Det var också nu sårbarheten i dessa konstruktioner blev allt mer påtaglig. Ett år efter sjösättningen tog l’Hydroptere skada i barbords tvärbalk när hon i 30 knop störtade  ner i vattnet. Båten kunde räddas men det skulle ta hela sex år innan den var sjöduglig igen.

Men med reprationerna kom även uppgraderingar. Uppgraderingar som låste upp ytterligare fartpotential. Något som blev tydligt 2005 när l’Hydroptere seglade över Engelska kanalen med en genomsnittlig fart på nära 40 knop.

Två år senare seglade l’Hydroptere för första gången in i rekordböckerna. Då som snabbast segelbåt över både 500 meter och en distansminut. Men redan då kände sig besättningen säker på att detta var långt ifrån rekordbåtens fulla potential.

Nya rekordförsök

I ett nytt försök under december 2008 uppnådde man enastående 56 knop men olyckan var framme igen.

Ett av bärplanen fick för mycket lyft och tappade kontakten med vattnet vilket i sin tur fick fören att dyka ner och orsaka en så kallad pitchpole, en kapsejsning där båten välter framlänges.

Detta avskräckte dock inte och knappt ett år senare slog l’Hydroptere och dess besättning rekord igen. Då landade den genomsnittliga hastigheten på 51,3 knop över 500 meter. Toppfarten var än mer imponerande på nästan 59 knop!

Lämnad att förfalla

Men här slutar framgångssagan för l’Hydroptere.

Efter flera misslyckade försök att hitta investerare i en båt som blivit allt dyrare att hålla vid och med ett rekordförsök 2015 mellan San Fransisco och Hawaii som gick allt annat än planerat lämnades l’Hydroptere i förfall.

Nu väcks däremot nytt hopp. På en auktion under 2019 köptes rekordbåten i syftet att restaureras och återigen bli sjöduglig. Hur det gick till – det kan du läsa om här!