Egen pendelbåt till jobbet

Redaktionen

Redaktionen

Uppfinningen KaimaranenUppfinningen Kaimaranen ser snart dagens ljus är en enmansfarkost olik allt annat. Med en fyrahästars utombordare ska en person susa fram i 15 knop. Lösningen heter bärplan och farkosten är tänkt som ett sjöalternativ till cykel eller moped.

{smoothgallery}

Studenter vid Konstfacks Industridesign och KTH:s Marina system och Lättkonstruktioner slog ihop sina kloka huvuden, först i en tävling sen i ett samarbete.

Uppgiften var att hitta en motsvarighet till cykeln eller mopeden som skulle fungera till sjöss, det vill säga en båttyp som lämpar sig som transportmedel för en person över kortare distanser. Resultatet blev Kaimaranen, en extremt bränslesnål och ändå snabb enmansfarkost.

Målgruppen är pendlaren i storstadsområden med sjötillgång, det vill säga till exempel Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Kaimaranen ska enligt tester och beräkningar ha en bränsleförbrukning på 0,1 liter/NM vilket ungefär mostvarar sträckan Nacka Strand–Vaxholm tur och retur på en liter. Den låga bränsleförbrukningen är möjlig tack vare en konstruktion med bärplan.

Projektet visas på Allt för Sjön i Design & Innovationsmontern.

 

Fakta Kaimaranen

Längd 3 meter

Bredd: 0,7 meter (2,3 meter med bärplan)

Vikt körklar: 70 kg

Marchfart: 15 knop

Bränsleförbrukning: 0,1 liter/NM

 

 

Relaterade artiklar

Najad 395

Najad 395 – första intrycken i halv storm!

Americas Cup

Så flyger nya America’s Cup-båtarna

Team Ineos America's Cup

Teorier bakom de extrema nya skrovformerna

Luna Rossa

America’s Cup – spektakulärt på en ny nivå