Egen pendelbåt till jobbet

Redaktionen

Redaktionen

Uppfinningen KaimaranenUppfinningen Kaimaranen ser snart dagens ljus är en enmansfarkost olik allt annat. Med en fyrahästars utombordare ska en person susa fram i 15 knop. Lösningen heter bärplan och farkosten är tänkt som ett sjöalternativ till cykel eller moped.

{smoothgallery}

Studenter vid Konstfacks Industridesign och KTH:s Marina system och Lättkonstruktioner slog ihop sina kloka huvuden, först i en tävling sen i ett samarbete.

Uppgiften var att hitta en motsvarighet till cykeln eller mopeden som skulle fungera till sjöss, det vill säga en båttyp som lämpar sig som transportmedel för en person över kortare distanser. Resultatet blev Kaimaranen, en extremt bränslesnål och ändå snabb enmansfarkost.

Målgruppen är pendlaren i storstadsområden med sjötillgång, det vill säga till exempel Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Kaimaranen ska enligt tester och beräkningar ha en bränsleförbrukning på 0,1 liter/NM vilket ungefär mostvarar sträckan Nacka Strand–Vaxholm tur och retur på en liter. Den låga bränsleförbrukningen är möjlig tack vare en konstruktion med bärplan.

Projektet visas på Allt för Sjön i Design & Innovationsmontern.

 

Fakta Kaimaranen

Längd 3 meter

Bredd: 0,7 meter (2,3 meter med bärplan)

Vikt körklar: 70 kg

Marchfart: 15 knop

Bränsleförbrukning: 0,1 liter/NM

 

 

Relaterade artiklar

America's Cup

America’s Cup – första utmanarmatchen i repris

997e77903b1db170_800x800ar

Silver Puma BR – ny rymlig tuffing på nya skrovet

Roughest RNLI lifeboat rescues in huge waves and stormy seas

Brittiska sjöräddningens mest heroiska insatser!

122749735_3787620961270924_1952654447503421233_o

Ocean Cleanup – summering för nya skräpsamlarmaskinen

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar