Eldrivna Explorer – framtidens lotsbåt är här

Redaktionen

Bränslesnål, lättdriven, miljövänlig och väldigt stabil. Vad mer kan man önska sig av en lotsbåt?
Explorer var namnet.

Det är ett så kallat Swash-fartyg. Eller Small Waterplane Area single Hull för den som ids slänga sig med den fullständiga benämningen. Viktgast är dock att den är särdeles lättdriven och stabil på samma gång.

Hemligheten ligger i framdriften som sköts av en torpedliknande motorenhet som sitter mitt under båten och som tillsammans med två smala kompletterande skrov gör en trimaran.

Resultatet är en lotsbåt som inte låter sig påverkas så mycket av vågor och vind, vilket är tacksamt när det ska borda ett annat fartyg och en lots ska äntra lejdaren.

Ett trimaranskrov bjuder, som bekant, ett föredömligt litet motstånd i vattnet, vilket i sin tur ger låg bränsleförbrukning. Som om inte det vore nog har Explorer också ett elhybridsysten som ger en fart på 5 knop på bara el.

När man kör på diesel så kommer Explorer upp i hela 17 knop. I 12 knop är räckvidden 400 sjömil.






















Explorer  
Längd: 20,20 m
Bredd: 12,16 m
Djupgående: 3,10 m
Effekt: 900 kW
Räckvidd: 400 sjömil i 12 knop
nyheter_2014_ExplorerLots_ExplorerBildspel_Explorer_rendering

Relaterade artiklar

Jon_RIB_52R_Hybrid_1

Jon Olssons RIB med 3100 hk – äntligen dags för provkörning!

Electra – världens snabbaste eldrivna bärplansfärja

Electra – världens snabbaste eldrivna bärplansfärja

Yara Birkeland – världens första eldrivna och förarlösa fraktfartyg.

Första eldrivna och förarlösa fraktfartyget

200925_-_Lift_Foil_puff_2

Lift Foil – första intrycken från testen!

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar