Flygande båtar ska släcka skogsbranden

Gustav Morin

Gustav Morin

Nu har världens mest effektiva brandsläckare kommit till Västerås för undsättning. Det är sammanlagt fyra vattenplan från Italien och Frankrike som samlats för att släcka Sveriges kanske genom tiderna största skogsbrand. Vi går på djupet i hur dessa otroliga maskiner fungerar.

Denna fantastiska farkost heter Bombardier 415 och är en flygande båt som släcker stora skogsbränder världen över. Enligt Discovery är det den bästa brandsläckaren som någonsin byggts. Under ”optimala” förhållanden kan den tömma 100 000 liter i timmen över en brand.

Nyckeln till detta är den snabba påfyllningen. Planet dyker ner i närliggande sjöar och pressar upp vatten till sina tankar i farten genom ett par hydrauliska skopor som fälls ner under ytan. För att planet inte ska störta under processen har det försetts med extremt stora vingar, större än på en jumbojet, och speciella propellrar. Märk väl att skoporna inte är stora nog att rymma en dykare, så att olyckor som i filmen Magnolia, vilken sägs bygga på en verklig händelse, kan undvikas.

Det sägs ha hänt att ett dykare följt med upp i en annan typ av brandsläckarplan, precis som i filmen Magnolia.

Propellrarna kan vinklas och skapa enorm accelerationskraft, ungefär på samma sätt som en båtpropeller kan vinklas och ändra prestanda, och det tillsammans med de enorma vingarna gör att planet kan lyfta på väldigt små flygfält.

Vingarna gör att planet bara behöver köra hälften så fort som ett vanligt passagerarplan för att lyfta. De gör det också möjligt att flyga i bara 140 km/h utan att tappa lyftkraft, vilket är tillräckligt långsamt för att fylla på vatten, och att bära den tunga lasten. Planet klarar 6 000 liter åt gången och fylls på bara 12 sekunder.

Stöttåligt
Skrovet är byggt av marinaluminum och är försett med vattentäta skott, vilket gör att det kan slå i dolda objekt under ytan utan att sjunka. Planet är alltså också en mer eller mindre osänkbar båt.

Väl över ytan håller det helt tätt och släckningstekniken går ut på att ”chocka” elden genom att flyga lågt och tömma hela vattenlasten på en sekund. I större bränder blandar man vattnet med skum som gör att det sprids över en större yta.

Släckningen påbörjad
Under onsdagen har röken skapat stora problem för planen. Enligt Aftonbladet har de kunnat arbeta i två timmar och kunnat täcka ett område om 7,1 km och släppa 720 000 liter vatten.

nyheter_2014_Skogsbrand_Firefighting_plane

Relaterade artiklar

DJI_0057-1

Containerkatastrofen – eländet fortsätter!

PRB Skipper Capsize

Båten gick av på mitten och sjönk!

Le Cam rescue Vendee Globe

Nödställd skeppare försvunnen i Vendée Globe – tills nu!

SOS

Rekordmånga nödsamtal under midsommarafton

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar