Första segelbåten med hybridmotor

I dagarna levererar Rosättra Båtvarv en Linjett 37 med hybridmotor. Det blir Sveriges första segelbåt med integrerad hybridmotor. 

Linjett 37 med hybridmotor.
Linjett 37 med hybridmotor.

Den nyproducerade Linjett 37:ans hybridmotor består av en Nanni dieselmotor på 37 hk och en integrerad elmotor på 6,8 hk (5 kW). Ett litiumjonbatteri på 5 kW ger en snabb återladdning på en timme vid dieseldrift. Det ger i en kapacitet på 4,5 knop i upp till tre timmar. Därför kommer eldriften också att kunna användas till betydligt mer än bara som hjälpmotor när man ska in och ut ur hamnar.

– Framtiden går mot integrerade hybridmotorer och kanske till och med rena elmotorer med en mindre hjälpmotor som bara laddar batterierna spår Kristoffer Gustavsson på Rosättra Båtvarv.

Tidigare hybridmotorer har inneburit en separat trefasmotor vid sidan om dieselmotorn som tar mycket plats. Nannis variant är i stället en integrerad hybrid som bara är en förlängning på motorn med 12,5 cm. Men den kräver att inredningen anpassas något vilket inte är något problem för Rosättra som nyproducerar segelbåtar.

På Rosättra Båtvarv ser man fram emot att följa denna speciella Linjett 37:a och Hamnen.se återkommer med en rapport när båten är provkörd.