Black Marlin – första skotern i kolfiber

Skrov och skal i kolfiber och så en motor som kan leverera upp till 550 hk. Det är en del av det som gör Black Marlin till en riktig herrejössesmaskin.

Mansory Design & Holdings specialitet är att modifiera och hotta upp lyxbilar och få en redan tuff modell att bli ännu mer extrem.

Den här gången har de dock slagit klorna i en Sea-Doo RXT-X 260 RS som redan före modifieringen var en av de snabbaste vattenskotrarna på marknaden och som har det mesta av specialfinesser som färddator, dragögla, justerbart styre och mycket mer.

Originalet, Sea-Doo RXT-X 260 RS. 

Mansory Design & Holdings ingrepp bestod framför allt i att förse skottern med skal och skrov i kolfiber. Samtidigt passade de på att begåva den med ett ännu lite mer aggressivt utseende.

Kolfiber är som bekant ett både lätt och starkt material men i det här fallet blev viktbesparingen ändå högst blygsam – bara 10 kg. Då imponerar motorbytet desto mer. Man slängde ut originalmotorn på 260 hk.

Riktig hästspark
Nu sitter det ett smått vansinnigt krutpaket under motorhuven. En Rotax som levererar upp till 550 hk.

I skrivande stund håller man som bäst på att testköra nya Black Marlin.

Black Marlin

Längd: 3,54 m
Bredd: 1,22 m
Djupgående: typ noll och ingenting
Motorstyrka: upp till 550 hk
Toppfart: ej klart
Bränsle: 60 liter
Antal personer: 3
Pris: ej klart
Mer info: www.mansory.com