Europas största solosegling är svensk

Svanberg_solo
Omega 36 är en av båtarna i Harken Solo Challenge.

Svanberg_soloPå lördag blir det premiär för Europas troligen största solokappsegling – Harken Solo Challenge som startar från Sandhamn och är öppen för alla. I nuläget ser det ut att bli 80 startande båtar med allt från en Folkbåt till en 65-fots Swan.

 

– Vi drog igång Harken Solo Challenge och No-crew.se för att vi trodde att det fanns ett sug hos folk att ta sig ut och kappsegla utan en massa krångel. Vi vill ge alla typer av seglare ett litet äventyr som är enkelt att genomföra, säger Jimmy Hellberg som är en av initiativtagarna.

Steg ett i enkelhet är att slopa besättningen. Avsaknaden av en sådan är nämligen en vanlig orsak till att folk inte tar sig ut på kappseglingsbanorna. Det blir en mycket större utmaning att segla helt själv, vilket verkar locka många. Det dröjde inte länge förrän anmälningarna regnade in.

– Vi har seglare på alla nivåer och alltifrån Laserjollar till en Swan på 65 fot, berättar Jimmy och fortsätter:

– Tävlingsmomentet och att det är rätt SRS-tal är sekundärt. Den personliga utmaningen och det sociala är grejen. Vissa tycker att det är enormt spännande att segla Laser 20 sjömil medan vissa tycker att storbåt 40 sjömil är enkelt. Man får bestämma själv vilken nivå man vill ligga på. Efter seglingen har vi en högst avslappnad middag och prisutdelning på Sandhamn på kvällen.

Med andra ord kan man lämna skepparkostymen hemma och rikta in sig på öl och burgare. Tro det eller ej men soloregattor kan vara mer sociala än andra, alla umgås ju med alla. Annars är det vanligt att man bara hänger med sin egen besättning.

Olika banor
Det kommer att bli en lång kustnära havsbana på max 40 sjömil och en kortare bana inomskärs på max 20 sjömil. Start och mål är Sandhamnö. Exakt banlängd och rutt kommer att anpassas efter prognos. Här kan ni se de olika alternativen.

Fyra tjejer är anmälda. Nina Hedström med en IF-båt, Charlotte Friman kör också en  IF kör men med spinnaker. Maria Widstrand en vacker SK 15 och Pia L’Obry, Sveriges meste professionella soloseglare, seglar en av de snabbaste båtarna i fältet – en Multi 23 trimaran.

Ett annat spännande ekipage är Erik Lindgren och hans Baltic 50 som i princip är en modern cruisingversion av en VO60. Den har 1.56 i lys och borde alltså vara snabbare än de flesta flerskrovarna i fältet.

– Jag är väldigt imponerad av dem som startar med de stora båtarna. Inte minst eftersom de har anmält att de ska använda stora undanvindssegel. Jag bävar ju inför att hantera gennakern på min 38-fotare, säger Jimmy Hellberg.

Det är inte bara själva seglingen som är shorthanded. Även organisationen bakom är i princip ”two handed”. Det är Jimmy tillsammans med Ulf Brändström som dragit det största lasset och Kristian Hertzberg, certifierad tävlingsledare, kommer att se till kappseglingen löper smärtfritt.

– Vi försöker göra saker och ting enkelt och det gör vi genom att använda webben mycket.  Vi har skapat en sajt, www.no-crew.se, samt en sida på facebook varifrån i princip all kommunikation med deltagarna sker. Folk verkar inte bli gladare för att det ska vara stort och avancerat.  Det här verkar fungera.

Man kan följa racet via LIVE-video här på Hamnen.se. Man kommer också att kunna följa tracking på de båtar som har AIS på www.blurlive.solidtango.com.

No-Crew
Vill du veta mer om vad som händer i svensk solosegling, läsa på om Harken Solo Challenge och kommande race – besök No-Crew.se.

 

Läs mer om soloseglingen:

– Nysatsning på solosegling. 
– Giganternas kamp i solosegling.