Hårt straff för Hugo Boss!

Ett fantastiskt race med en mardrömslik avslutning. Här berättar Alex Thomson om sin överlägsna ledning och om hur det gick till när han seglade rakt upp på land.

– Jag hade väntat mig att anlända till Guadeloupe – inte att köra in i Guadeloupe!

Bara timmar efter den dramatiska målgången orkar den karaktärsstarke britten Alex Thomson att skämta och dra på smilbanden – trots att han är mitt uppe i ett elände som förmodligen kvalar in som en av hans största besvikelser någonsin.

– Jag är såklart helt förkrossad över detta men samtidigt tar jag med mig många positiva saker från racet. Framförallt stod det klart att jag har IMOCA 60-flottans snabbaste båt och att jag presterade på topp då jag korsade mållinjen tolv timmar före närmsta konkurrent.

Men låt oss ta det från början.

Alex Thomson hade seglat 70 000 sjömil med sin häftiga IMOCA 60 inför starten av årets Route du Rhum, som blir det sista racet för honom med den här båten – han ska snart sjösätta en ny.

Stort beslut bar frukt
– Jag var inte rädd eller orolig inför starten, trots att det blåste mycket och gick stor sjö. Jag såg åtta meter höga vågor första dygnen men var ändå inte orolig. Jag känner min båt vid det här laget.

Alex tog en mer västlig rutt än alla andra båtar – ett stort beslut bara några timmar efter starten.

Det visade sig vara ett bra drag.

– Efter det handlade det mycket om att komma förbi ett högtryck. Mitt mål i vägvalsarbetet är alltid att få så mycket undanvind som möjligt. Båten är byggd och optimerad för just undanvind. Blir det mycket kryss kan jag lika gärna segla hem igen, skrattar Alex.

Det gick det precis som Alex ville och sånär som på att lazy-jacksen trasslade vid ett tillfälle och sinkade honom 20-30 sjömil, så flöt allt på som det skulle och han lyckades hålla ledningen konstant.

Hur kan du segla så snabbt?
– Vi är de enda i flottan som har nytta av våra foils utan kraftig krängning. Jag behöver bara fem graders lutning för att kunna lägga åtta tons tryck på min foil, vilket gör att jag lyfter upp båten när jag seglar lågt på undanvind. Det gör också att jag kan ha planare segel än konkurrenterna. Vi är snabbast på undanvind men långsammast på kryss.

Med bara några timmar kvar till mål skulle Alex ta en snabb tupplur, för att orka sista biten. Han gjorde som han alltid gör, ställde sin väckarklocka som ger elchocker, och slöt ögonen.

Men den här gången höll inte rutinen. Klockan hade laddat ur och Alex väcktes inte på utsatt tid. Han vaknade inte förrän båten drämde rakt upp på ett rev.

Se också:
Alex Thomson ska vinna med hjälp av elchocker
Så funkar foils på en kölbåt
Alex Thomson överger sin foilande kölbåt
Alex Thomsons i tårar när han lämnar sin båt att sjunka

Han tog ner seglen, startade motorn och backade av grundet. Därefter hissade han seglen och seglade över mållinjen – tolv timmar före nästa konkurrent.

När han nådde land stod det redan klart att han skulle bestraffas med ett tidspåslag om 24 timmar – för att han startat motorn. I praktiken innebär det att han slutar på tredjeplats.

– Jag tycker att det är ett hårt straff men samtidigt ser jag det som att jag har diskvalificerat mig själv – att jag har mig själv att skylla.

– Det är rättvist. Det här är ett race som handlar om detaljer och jag genomförde inte den sista lilla detaljen rätt på rätt sätt. 

Se intervjuerna och presskonferensen där Alex står till svars och visar fantastisk attityd, humor och beundransvärd karaktär. Samt livesändningen från målgången.