Rapport från IMS SM 2007

Vi har haft en mycket rolig och lärorik vecka ute i Sandhamn under IMS SM 2007 – vårt första mästerskap. Det började på tisdagen med ett tune-up race på bana utanför Sandhamn och det var bra att vi fick en möjlighet att värma upp lite.

På onsdagen kördes 4 banrace i väldigt skiftande förhållanden med vindar från 1 m/s till nästan 6 m/s med vridande vind och banändringar. Vi har än så länge liten erfarenhet av bana och har ännu inte riktigt lärt oss hur vi skall hantera den nya båten i dessa förhållanden. De flesta båtar som är med i dessa sammanhang accelererar snabbare än vi i lätt vind, vilket ledde till att vi fick problem i starterna både med timingen till linjen och att vi blev överkörda. Vi hamnade ofta i störd vind och fick inte till det på kryssen. En del av förklaringen till detta är att vi fortfarande har polardata som inte är erfarenhetsbaserad utan kommer från mätbrevet. Vi skall sannolikt gå högre på kryssen och något plattare på undanvinden. Detta skall vi fortsätta undersöka.

På onsdagkvällen var det grillparty på Lökholmen. Data Com fick priset för Daily First och vi bjöds på levande musik, god mat och fint väder – ett väldigt lyckat arrangemang.

På torsdagen kördes 3 banrace i något mer vind. Vi hade nu jobbat på att försöka tajma linjen bättre och lyckades också bättre med detta. I ett par av racen gjorde vi t.o.m riktigt bra starter och när HQ Bank tjuvstartade och fick starta om kunde vi ha dem som ?targetbåt? under delar av första kryssen. Vi hade dock problem att hålla farten uppe på undanvinden och även om vi tuggade in lite på Data Communication och Du Soleil så var de allt för långt före för att vi skulle kunna prestera något resultatmässigt – enligt mätbreven skall vi vara lika snabba i dessa förhållanden.

Summeringen efter bankappseglingarna är att vi måste lära känna båten bättre på detaljnivå och bankappsegling är ett utmärkt sätt att göra detta på. Mer sådant!

Efter bankappseglingarna blev det dags för långa havsbanan. KSSS hade lagt en triangelbana (Almagrundet – Svenska Björn – V Kopparstenarna – Almagrundet – Sandhamn) och vi fick vänta över en timme då vinden vred och man lade om både startlinje och kryssmärke. Sent upptäckte vi att förstagsprofilen såg konstig ut längst upp och fick skicka upp fördäckaren i riggen. När fyraminutersskottet gick var han fortfarande uppe och arbetade. Vi blev sena till starten men jobbade på upp i banan.

Vid kryssmärket blev det dramatik. Vi kom för styrbord på layline upp mot kryssmärket. Strax före zonen slår X-37:an Matrisen in framför oss. Vi har högre båtfart och lovar för att runda märket i lovart om Matrisen. Då kommer 40.7:an Karukera för babord upp mot märket och slår i det närmaste runt märket genom att pressa sig in framför Matrisen i tvåbåtszonen. Matrisen kunde inget göra då ingen plats fanns i lä och vi låg i lovart. Kollisionen var därmed så gott som oundviklig och Matrisen körde in i aktern på Karukera. Badplattformen sprack och det blev högljutt. Båda protesterade givetvis och vi kallades som vittne av bägge parter till den kommande protestförhandlingen. Efter protestförhandlingen stod det klart att Karukera hade brutit mot reglerna då det inte fanns plats i lä efter att de hade stagvänt i zonen och Matrisen redan låg upp märket dikt bidevind för styrbord. Trist för Karukera som fick länsa vatten ända till Kopparstenarna (!) innan de kunde täta. Trist förstås också för Matrisen, som fick lite kex i fören att laga, även om de klarade sig från läckage.

Nåväl – efter rundningen blev det halvvindsåka till Almagrundet och därefter spinnaker upp mot Svenska Björn. Vi hängde på så gott vi kunde och rundade Svenska Björn 3 minuter efter Du Soleil, 12 minuter efter HQ Bank. De mindre båtarna hade fördel på detta ben då vinden ökade söderifrån mot slutet. Efter rundningen satte vi av mot Kopparstenarna. Nu tog tröttheten ut sin rätt efter att vi hade kört hårt under bankappseglingarna med för lite folk och utan en dedikerad taktiker/navigatör. Vi hade inget väderunderlag annat än SMHI:s väderrapport. I början såg det ut att bli öppen bidevind mot Kopparstenarna, så vi satte vår nya Jib top och körde. De andra stora båtarna fortsatte dock med fock/genua och tog rejält med höjd. Ganska snart vred det emot och vi började falla från rhumbline och blev till slut tvungna att sätta fock igen. Vi såg att Karukera gick högt liksom Du Soleil, men vi såg också att Matrisen gick väldigt lågt och uppenbart satsade på något vrid eller möjligen att köra fritt för vågorna som var besvärande när vinden minskade igen. Själva gick vi mitt i och förlorade på detta. Vi hade vid Kopparstenarna tappat 1h5m på Du Soleil. Efter rundningen av Kopparstenarna blev det spinnakergång upp till Alma och in i mål. Vi gick rätt så hyfsat men körde bara in 5 minuter på Du Soleil till Alma och det tappade vi igen in i mål.

Väl i mål bjöds vi på öl och mackor av Svenska Havskappseglingsförbundet och det var väldigt trevligt. På kvällen intog vi pizza och badade bastu, varefter vi gick i säng tidigt.

På lördagen var det dags för korta havsköret. Nu hade vinden ökat betydligt och vi gjorde klart för att köra med vår nya J3:a. På väg till start insåg vi att vi aldrig hade haft båten ute i sådana vindar (>10 m/s) och att detta skulle bli intressant. Nu visade det sig vad Grand Soleil 43 gillar för vindar. Vi gick enormt bra på kryssen och hade både bättre höjd och fart än de andra. Vi körde om Du Soleil på första kryssen och var nästan ikapp DataCom vid rundningen. När spinnen skulle upp hade vi dock lite problem då inte allt var förberett korrekt. Ett litet båthanteringsmisstag som kostade rejält, då Du Soleil snabbt var ikapp och förbi. När vi väl fick upp grejorna höll vi jämnt men inte mer. Vi tuggade oss långsamt ikapp Juga, DataCom och HQ. DataCom och HQ hade lite närstrid som vi gärna höll oss undan ifrån, så vi gick ned i lä och rundade fritt. På nästa kryss hämtade vi in på Du Soleil och DataCom igen, men DataCom:s förstagsprofil gick sönder och de var tvungna att bryta. Det var synd – kul att få segla mot dem på allvar. Det blåste nu ca 25-27 knop, sjön hade byggt rejält men vi hade väldigt kul då båten uppförde sig otroligt fint.

Efter rundningen av Prejaren tog vi åter in på Du Soleil och HQ Bank på kryssen, men här hade undertecknad lagt in fel märke i datorn, så under ca 4 minuter seglade vi mot fel märke och tappade därför höjden mot rätt märke – ett dyrt misstag. När vi väl insåg vilket märke som var rätt började vi tugga igen. Återigen hade vi vissa båthanteringsproblem på undanvindarna då vi aldrig har tränat i så hård vind och dessutom inte hade ordinarie besättning fullt ut. Vi loggade stadigt 7,4-7,8 på kryssen i den höga sjön och 10-12 knop på undanvinden med toppnoteringen 16,5 knop – stämningen var minst sagt hög. Inför rundningen till sista länsen gled storfallet i avlastaren vilket ledde till att storseglet sprack vid nedersta travaren, som fick ta för mycket last i den hårda vinden. Vi blev därför tvungna att reva och då surfade vi inte lika bra. Nu fick Du Soleil och HQ en rejäl lucka. De försvann de sista 6 M och vi blev 7:51 efter Du Soleil i mål. HQ fick nog rejäl planing, för de försvann totalt och hade en lucka till oss om 15:36 i mål. Synd att vi inte kunde hålla ända in i mål.

Men trots det var det en rent fantastisk segling där vi fick se att det vi saknar i lättvind finns där i hård vind.

Eller som Gutta berättade vid prisutdelningen:

Magnus Woxén tyckte att det var kul att vara ute i ?lätt, lätt, lätt hårdvind? medan vi andra som inte seglar så mycket tyckte det var riktigt brallväder.

Yeah!

Stort grattis till Gutta och gänget på HQ Bank – ni seglade som gudar och är väl förtjänta av segern! Grattis även till Du Soleil (2:a) och gänget på Lady X (3:a). Bra kört!!!