RC44 på Marstrand – svensk besättning utmanar

RC 44 Marstrand Artemis
RC 44 Marstrand Artemis

RC 44 Marstrand ArtemisPremiären för seglingsmästerskapet RC44 Sweden Cup blev riktigt spektakulär med 16 extrema kolfiberbåtar på startlinjen. Svenske Torbjörn Törnqvist styrde sin Artemis till två segrar men förlorade mot America’s Cup-rivalen Russell Coutts. KSSS-båten med Magnus Woxén ombord hade en tuff första dag.  

– Vi fick straff efter första kryssen när Russell luffade ut mig i vändningen efter första kryssen. Men han är rutinerad, det är inte svårt att förlora mot honom, vi är nöjda med dagen, sa Törnqvist, som är Oracles officiella utmanare i nästa America’s Cup.

Besättningarna i det prestigefyllda mästerskapet RC44 är 50/50 proffs och amatörer, där teamägarna ofta styr båten i bankappsegling och proffsen är taktiker eller rorsmän i matchracingdelen.


– Det här får vi se som en träningsdag, vi lärde oss mycket om strömmarna ute på havet,  menade Artemis teamägare och rorsman på  Artemis, som vann två mot Paul Cayards Katusha och den spanska Puerto Calero Islas Canarias, och förlorade två, mot Oracle och ryska Synergy.


Torbjörn Törnqvist, som inte seglar med sitt America’s Cup-team här eftersom de fokuserar på extrema katamaraner, är initiativtagare till att Marstrand fick en svensk deltävling i Marstrand, men själv har han aldrig seglat här förr. Däremot vann han RC44-serien det första året han var med, 2009.


RC_44

Torbjörn Törnqvist styr RC 44 på bilden. Han står bakom Team Artemis som nu är Challenger of Record i America’s Cup.

– Det är jätteroligt att vara i Marstrand och förhållandena är verkligt goda här, förklarade han.


Team KSSS ställde upp med ett eget team för att profilera sin seglarelit och America’s Cup-utmaning med Artemis. Efter problem med båten dagen innan, kom man till start utan träning, och förlorade sina fyra matcher.

– Men det här är fantastiskt kul och vi börjar lära oss båten. Det är fyra dagar segling kvar, sa Olle Jo Johansson, skeppare tillsammans med taktikern Magnus Woxén på den extremt designade kolfiberbåten RC44, som bara väger 3,5 ton och mäter 13,35 meter men har segel stora som en fotbollsplan.

Matchracingseglingarna räknas in i en total serie över de sex deltävlingarna, och därför utropades ingen totalsegrare idag.

Spanska Puerto Canarias vann dagen med fyra av fem matcher. 
RC44 Sweden Cup fortsätter idag torsdag med fyra dagars bankappseglingar, där en vinnare koras på söndag.

RC_44_KSSS_2

Hamnen.se-medarbetaren Magnus Woxén är taktiker på den enda båten med helsvensk besättning. Få ombord har seglat båten tidigare och de har haft en svår uppstart helt utan träning. Det märktes på resultatet första dagen.

RC_44_kryssmote

RC 44- serien innefattar både matchracing och fleetracing.

RC_44_Marstrandsfjorden

Marstrandsfjorden är en av Sveriges bästa platser för bankappsegling – både för seglare och publik. 

https://www.youtube.com/watch?v=k04t6lv0q64