Stenhård slutspurt mot Kapstaden


Just nu pågår slutspurten av den första etappen i Volvo Ocean Race. Efter 25 dygn och över 6 500 sjömil kommer det bli en rafflande kamp om etappsegern. Det rutinerade laget Abu Dhabi Ocean Racing med Ian Walker som skeppare har haft ledningen under den senare delen av etappen men Dongfeng Race Team ligger hack i häl.


– Jakten är igång och vi kommer att slåss för att vinna hela vägen till Taffelberget, säger Martin Strömberg.  Vi har allt att vinna och det finns mycket vilja ombord.

Mycket kan hända nära målet där de höga i bergen runt Kapstaden påverkar vindarna.  

Dongfeng Race Team tävlar med en ung besättning och ombord finns två kinesiska seglare som inledde sina karriärer som havskappseglare för mindre än ett år sedan. Det kan därför ses som en skräll att de slåss med det betydligt mer erfarna laget Abu Dhabi Ocean Racing om att vara först förbi mållinjen i en av tävlingens längsta etapper. 



Under etappen har det kinesiska laget också haft problem med båtskador. En vecka efter starten seglade de in i ett föremål i vattnet och tvingades byta ett av sina roder. När de forsade fram genom Södra Oceanen i söndags gick ett däcksbeslag sönder, vilket orsakade stora skador ombord. 



För Abu Dhabi gäller det nu att bevaka sin ledning och svara på Dongfengs försök att utmana dem bakifrån. Abu Dhabi har övertaget men Martin Strömbergs lag har visat att de är väldigt snabba.

Närmast bakom ligger den nederländska båten Team Brunel som också väntas gå i mål i eftermiddag. Danska Team Vestas Wind och Team Alvimedica (USA/ TUR) beräknas gå i mål det närmsta dygnet. Spanska MAPFRE jagas av svenskbåten Team SCA och de kommer troligtvis gå i mål på fredag. 



Vinnaren av en etapp tilldelas ett poäng, tvåan får två poäng, trean får tre poäng osv. Det lag som har minst antal poäng efter den sista delsträckan vinner Volvo Ocean Race 2014-15. Tävlingen avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Sammanfattning Etapp 1
Alicante-Kapstaden 

Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar. 

Lagen turades om att ha ledningen de första dygnen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat när de kolliderade med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.

Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång mot övriga båtar genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.

Ställningen förbi ekvatorn: Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, Team Vestas Wind, Dongfeng Race Team, MAPFRE, Team Alvimedica, Team SCA. De jagande båtarna tog in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen.

I södra Atlanten gäller det att navigera runt det vindfattiga högtrycksområdet som kallas ”St. Helena High” vilket ledde till ett race rakt söderut i jakt på mer vind. MAPFRE och Team Vestas valde en bana västerut medan Team Brunel och Abu Dhabi har seglade längst österut.

Team SCA hamnade på efterkälken när de fastnade i ett område med svag vind men Dongfeng, i mitten av fältet, tog in på tättrion Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Team Vestas Wind. Lagen fortsatte söderut fram till fredagen den 31 oktober då tätbåtarna gippade och seglade österut.

Den sista veckan har varit en vild jakt söder om 40:e breddgraden på väg mot Kapstaden. Dongfeng Race Team var det lag som valde den mest sydliga vägen där de hittade mer fart och kunde slå sig in bland topplagen. De seglade upp till andra plats och höll sig endast ett par sjömil bakom ledande Abu Dhabi de sista dygnen fram till mål, detta trots ytterligare problem med skador på båten.