Trosa seglar vackert 2010 avslutades med kunglig glans

Trosa Seglar Vackert

Trosa Seglar VackertI helgen avslutades Trosa Seglar Vackert efter fem dagar med fulla segel. Lördagen blev en höjdpunkt då Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia kom i egen båt med kungen själv vid rodret till de avslutande seglingarna i Tullgarn Royal Palace Regatta.

–Vi är enormt glada och nöjda och självklart kommer regattan tillbaka nästa år, säger Olle Appelberg, projektledare för Trosa Seglar Vackert.

Foto David Pettersson

Seglingarna har varit spännande och både Trosa och Tullgarnsviken är underbara miljöer som passar perfekt för seglande träbåtar. Jag tycker också vi lyckats utmärkt med att göra det här till ett seglingsarrangemang för hela familjen. Barnens Båtvarv och Å-lympiaden, där 120 egentillverkade träbåtar flöt nedför ån påhejade av entusiastiska små konstruktörer blev en absolut hit, säger Olle Appelberg.

 

Trosa Seglar Vackert

Hela Tullgarn Royal Palace Regatta vanns sammanlagt av stora skärgårdskryssaren SK95 Kerma med Claes Ahlin vid rodret. Tvåa blev skärgårdskyssaren SK55 Rio med Jan Pettersson som skeppare och tredjeplatsen togs ganska sensationellt  av den ryska havskryssaren Nika med skeppare V. Mahunin. Därefter kom Limhamnsbåten R10 Aaworyn med skeppare Rikard Wissing, kustkryssaren Winnie med båtbyggaren Thomas Larsson och på sjätte plats Janne Nyström i den i det här sammanhanget lilla skärgårdskryssaren SK30 Pani. Resultaten bestämdes av tre delmoment; seglingen Nynäshamn- Trosa, segelparaden på fredagen samt lördagens regatta med start och mål vid Tullgarn. I segelparaden fick varje deltagande båt samma poäng, men den som uteblev tappade alltså i förhållande till sina medtävlande.

I fredagens segelparad framför Tullgarns slott fick publiken på ungefär tusen personer rösta på sin favorit. I klassen vackraste båt gick publikens pris till R10:an Itaka, byggd 1934. Priset för bäst klädda besättning gick till havskryssaren Anitra och bäst i uppvisning blev gaffelriggade Asago, en skönhet byggd redan 1908.

Inför helgens  avslutande två seglingar,  ”Champagneregattan”, Champagne Nicolas Feuillatte Baltic Master Cup i Helsingfors och Sveaborgsstopet, leder Kerma sammanlagt följd av SK 95 Britt-Marie och med R10 Itaka på tredje plats. Chans att bli första Östersjömästaren bland klassiska yachts har också havskryssarna Refanut, Anitra och 95:an La Morena. Itaka är dock segerfavorit eftersom hon avseglat mot Helsingfors medan det är osäkert om någon av de andra svenska båtarna deltar i finalseglingarna. För att få mästartiteln krävs att båten deltagit i minst tre av de fyra regattorna i Classic Baltic Race (Antikrundan); Hangöregattan, Tullgran Royal Palace Regatta och Helsingfors-tävlingarna.