Volvo Ocean Race: Ända in i kaklet i Qingdao

Ända in i kaklet i Qingdao
Ända in i kaklet i Qingdao

Volvo Ocean Race

Ända in i kaklet i QingdaoBesättningen på Ericsson 3 lastade om i Qingdao när starten i lördags hade gått för den femte etappen. Strax därefter tog de upp kampen mot de tre båtar som kom till start – Puma, Ericsson 4 och Green Dragon.

Telefonica Blue gick på grund före starten och kom efter omfattande reparationer iväg först under söndagen.
Därmed är det fem båtar som seglar den femte långa etappen till Rio de Janerio.
Ericsson 3 låg fyra under söndagsförmiddagen, 36 sjömil efter ledande Ericsson 4 och med Puma på andra plats.
Se film från starten där Telefonica Blue gått på grund.

När Ericsson 3 kämpade för att segla i mål på den fjärde etappen, två veckor försenade mötte de de tre startande båtarna Ericsson 4, Puma och Green Dragon som gav sig iväg på den femte etappen. Magnus Olsson var allt annat än nedslagen.

– De såg oss. Och jag såg hur de gjorde allt för att segla fortare eftersom de är rädda att vi ska komma ikapp, sade han och syftade på de andra båtarna som lämnade Qingdao samtidigt som Ericsson 3 kom dit.

Lördagen blev en annorlunda dag för Ericsson 3 i jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race. Först gick de i mål på etapp 4 cirka 16 dygn efter de andra båtarna. Lite senare gav de sig iväg på etapp 5 cirka 50 sjömil efter de andra båtarna. Och på babords sida av skrovet hade båtbyggarna ritat en streckad linje för att markera den del av skrovet som bytts ut.

– Jag tror jag har gjort minst 40 etapper i Volvo Ocean Race och jag har alltid kommit i mål. Men det här var nog den bästa målgången av de alla, sade Magnus Olsson.

Den nordiska besättningen i Ericsson Racing Team fick knappt två timmar i den kinesiska hamnstaden Qingdao, för att packa segel, fylla på bränsle, mat och förnödenheter innan de gav sig ut på den längsta etapp i Volvo Ocean Race/Whitbreads historia, från Qingdao till Rio de Janeiro. Drygt 40 dygn beräknas den 12 300 sjömil långa sträckan ta båtarna att avverka.

– Jag har fullt förtroende för vår båt. Våra båtbyggare har gjort ett fantastiskt arbete och jag vet att de aldrig skulle skicka ut oss om lagningen inte var 100 procent. Nu kör vi, säger Magnus Olsson.

Text: Mats Olson/ERT
Foto: Oskar Kihlborg/ERT