Volvo Ocean Race: Lewander & Co trea till Kapstaden

Ericsson 3 Volvo Ocean Rae Kapstaden
Ericsson 3 Volvo Ocean Rae Kapstaden

Volvo Ocean Race

Ericsson 3 Volvo Ocean Rae Kapstaden
Anders Lewander med sin nordiska besättning seglade i mål som trea på första etappen av Volvo Ocean Race. Men med tre poängs straffavdrag på första etappen plus ett poängs avdrag för banseglingen i Alicante har Ericsson 3 inte mer än 5 poäng totalt. Ericsson 4 leder med 14 poäng.
Trots det var stämningen på topp vid bryggan i Kapstaden under måndagsmorgonen:
-Jag är väldigt stolt över besättningen, sa Anders Lewander som dagen före målgång firade sin 45 årsdag. Möjligen blir Anders och besättningen gladast över presenten som var på plats i Kapstaden – ett nytt kölblad.

Ericsson 3 framme i Kapstaden efter drygt 22 dygn till havs. Foto: Knut Frostad/VOR

När måndagens gryning kom över Kapstaden seglade Ericsson 3 i mål som tredje båt. Klockan var åtta minuter över fem och då hade Ericsson 3 varit till havs i drygt 22 dygn sedan starten i Alicante.
– Det är fantastiskt att komma till Kapstaden. Vilken härlig insats av oss. Vi har kämpat riktigt hårt och kommit tillbaka med en härlig attityd. Det är nu vi frå utdelning på vår långa förberedelsetid. Det har varit mycket hårt arbete men vi har skapat en bra stämning i laget, sa Anders Lewander efter målgång.

Besättningen på Ericsson 3 har haft både ledningen och legat långt bak i fältet under första etappen från Alicante. En mindre lyckad passage av stiltjebältena gjorde att de hade en tuff resa att komma tillbaka. När de hårda västliga vindarna tryckte på sista veckan in mot mål var det riktigt tufft och tungt ombord. Navigatören Aksel Magdahl har rapporterat om stundtals en mycket sliten besättning.
När de nu är i mål som tredje båt väntar även poängavdrag från det straff i form av poängavdrag Ericsson 3 har sedan första banseglingen i tävlingen.
Men nu är det slut på straffpoäng, Ericsson Racing Teams VD Richard Brisius kunde förmedla den positiva nyheten att ett nytt kölblad ligger och väntar på att bli monterat. Det nya är solitt, fräst i ett enda stycke och har därmed inte de igentäppta håligheter som Volvo Ocean Race strax före första banseglingen i Alicante dömde ut och ansåg regelvidrigt.

Båda Ericsson-båtarna ser ut att ha mycket god båtfart när det blir hårdare vindförhållanden. De verkar ha det där extra i båtfart som är så viktigt.

Ericsson 3 skar mållinjen drygt 22 timmar efter segrande kollegorna på Ericsson 4. Däremellan klämde amerikanska Puma sig in på andra plats.Men skepparen på amerikanska Puma menar att ”Pumas dag kommer att komma”:

– Vi tog en andra plats, lärde oss väldigt mycket och har i stort sett inga skador att rapportera, sa Ken Read om Pumas insats.

Green Dragon seglade i mål som fjärde båt, men tar på grund av straffpoängen för Ericsson 3 en tredje plats.

 

Mats Olsson på plats i Kapstaden välkomnade besättningen på Ericsson 3 och skrev följande rader:

 

– Det här är en stor dag i livet. Efter allt hårt arbete under mer än tre veckor till havs med det här fantasiska teamet är det skönt att segla in som trea. Det är en riktigt bra födelsedagspresent, sade svensk skepparen Anders Lewander som blev 45 år dagen innan.
De elva i besättningen ombord Ericsson 3 har haft en omväxlande resa ner från spanska Alicante. Glädje och sorg, framgång och bakslag har avlöst varandra. Vid några tillfällen har det nordiska gänget varit i ledningen för att bara några dagar senare ligga i botten av fältet. Därför är tredjeplatsen i det åtta båtar starka fältet en framgång, speciellt med tanken på att det bara är vaktkaptenerna Magnus Olsson och Richard Mason som deltagit i Volvo Ocean Race tidigare.
– Det finns alltid en chans att komma tillbaka. Det gäller att aldrig ge upp. Glöm det som varit och se framåt. Den här tredjeplatsen är en seger för vårt gäng. Jag uppskattar verkligen att bli trea den här gången, säger Magnus Olsson som gör sitt sjätte Volvo Ocean Race.
Det som legat till grund för Ericsson 3 framskjutna placering på första etappen är teamets träning runt de spanska Kanarieöarna under närmare ett år. Där har man skaffat sig erfarenheten att segla i hårda vindar och grov sjö.
– Det som drev oss att aldrig ge upp och komma tillbaka är vår attityd. Vi vet att vi kan vara i toppen och det var verkligen viktigt för lagandan att vi lyckades komma tillbaka. Det ger oss bra självförtroende för framtiden. Men det är väldigt mycket kappsegling kvar, säger Anders Lewander.
Nu väntar några dagars vila för besättningen, sedan ska de börja förbereda både sig och båten för etapp nummer två. Den startar från Kapstaden lördag 15 november och går nordost mot den indiska hamnstaden Kochi på Malabarkusten dit båtarna väntas cirka 17-18 dygn senare.