Kapsejsade lyxbåten bogserad i hamn

Gustav Morin

Gustav Morin

PuffEfter en rejäl insats har den 60 fot långa segelbåten som kapsejsade vid Möja kunnat vändas rätt. Men framtiden är oviss.

– Det var en klurig bärgning, inleder Sebastian Brunes när vi når honom under söndagen för en kommentar om hur bärgningen gått till.

Läs mer om hur kapsejsningen gick till här!

Sebastian Brunes är projektledare för Marinentreprenad hos Pampas Marina som bärgat Brenta 60 ”Minnic”.

Båten har hemmahamn i Kiel och bärgningen och bogseringen sker  på uppdrag av ett tyskt försäkringsbolag.

Sebastian Brunes var själv på semester under tidpunkten för bärgningen men då insatsen ansågs avancerad deltog han som rådgivare via telefon.

– Båten hade tappat bulben och hade i princip ingen stabilitet. Den omkring 30 meter höga masten hade satt sig i dyn och fungerade som ankare.

Stark konstruktion
Båten hade legat uppochner i en vecka och många anser det smått otroligt att masten stått pall för påfrestningarna. Som så mycket annat på denna båt är även masten byggd i kolfiber.

– Vi började med att lyfta båten i uppochner-vänt läge. Då lossnade masten från botten och allt vatten rann ut. Därefter vi  kunde täta båten, vilket krävs för att kunna vända båten. 

Nästa manöver var att fästa vi vikter på kölen och påbörja vändningen, berättar Sebastian Brunes.

Foto: Pelle Flodén.

Med hjälp av vikterna på kölen och en kran som lyfte masttoppen kunde båten rätas upp.

Därefter bogserades den in till Stockholm.

Se video när nya Linjett 43 smäller på grund i full fart – utan att få en skråma!
Detta är Sveriges farligaste grund!
Se video när fyllo kör  lyxjakt – det blir dyrt…

På plats i Hammarby sjöstad i väntan på att masten ska lyftas av. Foto: Andreas Nilsson.

– Båten ligger nu Hammarby sjöstad och under måndagen kommer vi att lyfta av masten. Därefter bogserar vi den till Pampas Marina för utvärdering av skicket och bedömning av hur vi ska gå vidare. Det är fortfarande oklart hur omfattande skadorna är och vad som krävs för att eventuellt renovera henne, avslutar Sebastian Brunes. 

TruckenBärgningen genomfördes av M/Y Trucken som mäter 17,95 meter. 

Relaterade artiklar

cruising_langsegling_2019_Drunken_sailor_SV_Delos_Drunken_sailor_

What shall we do with the drunken sailor!?

nyheter_2018_Axopar_hit_ground_Axopar_on_land

Axopar på villovägar

nyheter_2017_OlyckaTarga_Ingang_OlyckaLidingoIngang

Olyckan på Lidingö – föraren talar ut!

nyheter_2017_Targa_on_land_Targa_27

Rakt upp på Lidingö!