Kraschlandning med foilande färja

Gustav Morin

Ginga waterjet hydrofoil Bärplan, eller foils som de ofta kallas nuförtiden, är otroligt effektiva när det kommer till att skapa en bekväm färd i hög fart med låg bränsleförbrukning. Så långt allt gott. Men det finns en baksida. 

Att lyfta en hel färja ur vattnet och flyga fram med bara ett par bärplan kvar i vattnet är en fantastisk företeelse på många vis. Baksidan blottas först vid en grundstötning eller som nu när en japansk färja har krockat med en val. 

Det är åtminstone vad man tror har hänt och det är inte helt osannolikt med tanke på att valar syns frekvent i området den här tiden på året. 

Resultatet för färjan blev en kraschlandning och tvärstopp, vilket ledde till att 80 personer skadades. 

Det fanns 121 passagerare och fyra besättningsmedlemmar ombord. Sex personer skickades till sjukhus med allvarliga skador. 

Färjan heter Ginga, drivs av dubbla vattenjet-turbiner och har en toppfart på 46 knop. 

Enligt källor som Hamnen.se varit i kontakt med så förekommer olyckor med bärplansfärjor ganska frekvent.  

Ginga waterjet hydrofoil

Relaterade artiklar

Candelas-nya-elbåt-som-taxibåt

Candela P-8 Voyager – foilande eldriven taxibåt

Elbat-med-bransleceller-satter-rekord

Chase Zero – 28,3 knop i 151,2 sjömil på vätgas och el

Artemis_Foilande_Arbetsbat

Artemis – första foilande och eldrivna arbetsbåten provkörd

Team_New_Zealand_Chase_Zero

Första testen av den revolutionerande vätgasbåten

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar