Fantastisk segling blandad med osämja

Redaktionen

Redaktionen

Lisa fortsätter sin färd mot Antigua. Hon får uppleva härlig segling på den lyxiga 82-fotaren men det blir också landsosämja och dålig stämning ombord. Väl iland får hon en ny syn på vad ordet lyxjakt kan innebära.

Berenice seglar fantastiskt fint. Tar sjön bra, håller bra fart på kryssen och svarar snabbt på rodret. En riktigt lyxig racer för dem som har råd. Det känns extra kul att segla en båt som är producerad i norden. Den får trots sin ”ringa storlek” om 82 fot mycket uppmärksamhet, det märktes både i Las Palmas och i St. Lucia.

15 januari. 10.15 lokal tid. Karibiska havet.
Vi är 50 sjömil från Guadaloupe där vi planerar att stanna för eftermiddagen och natten. Det har varit ett lugnt dygn. Vi äter, sover, läser och stirrar ut till havs när vi inte är på skift. Att segla med autopilot har sina fördelar men det blir lätt lite långtråkigt efter ett tag. Men å andra sidan, nattvakterna går väldigt snabbt när man kan lyssna på dokumentärer och stirra på kontrollpanelen. 


Är lite smågnällig idag, personkemin på en så begränsad yta är viktig och idag har våra olika bakgrunder ställt till det lite. En svenska, en spanjorska, en belgare och en Venezeluan/Britt har lite olika syn på hur saker ska göras ombord och hur man bemöter varandra.

Det är påtagligt hur viktigt det är att alla visar och visas respekt på en båt, oavsett hur stor eller liten den är. Det kommer stunder då jag längtar hem, eller bara längtar bort. Just nu ser jag fram emot fast land, en kall öl och en lång promenad alldeles själv.

16 januari. Falmouth Harbor, Antigua.


Vi tillbringade natten på Guadeloupe. Vi kom fram vid fyrasnåret efter en superfin dag på havet. Det var sol, friska vindar och efter ett tag släppte den dåliga stämningen ombord och alla blev peppade på att mellanlanda lite. Vi åkte direkt och snorklade, sen intog vi våra dagliga Piña Coladas i sittbrunnen och därefter en god middag på en lokal restaurang.


Vi förtöjde jollen vid lastbryggan och vi ska nog vara glada att den var hel när vi kom tillbaka. Tidvattnet och stora vågor hade tryckt in jollen på undersidan av bryggan. Det var bara att försöka riva loss den utan att förstöra för mycket. En tamp mindre men inget hål, skönt.
 Allt är dyrt på en Swan, så minsta möjliga skadefrekvens är ytterst önskvärt.


Idag kastade vi loss strax innan klockan 08 och fick en fantastisk halvvind hela vägen till Antigua. Vi snittade ca 11 knop och passade på att njuta av vår sista seglingsdag tillsammans.

Väl framme i Falmouth Bay är vår ”stora” båt på ca 80 fot utkonkurrerad av alla superyachter. En babybåt i sammanhanget. Här ligger bland annat Maltese Falcon som är ett 288 fot långt rymdskepp, gamla Green Dragon från förrförra VOR, ett tjugotal enorma motoryachter och diverse andra stora båtar. Häftigt!



I hamn skrubbar vi båten in- och utvändigt och nu är vi alla rena, fina och väldoftande, redo för en kväll på stan. Sen hoppas jag på en god natts sömn. Ciao Bello!


Maltese Falcon är en väldigt udda båt som blivit världskänd för sin annorlunda rigglösning. Den är 88 meter lång, 12,6 bred och med dubbla motorer på 620 hk klarar den nästan 20 knop för motor.

Klicka på bilderna för att se dem i stort format! 

Relaterade artiklar

racing_havskappsegling_2019_Maxi_Yacht_Rolex_Cup_Maxi_Rolex_Yacht_Cup

Vacker segling med världens dyraste båtar!

massa_2019_Swan65_Ingang_Swan_65

Swan 65 – finsk lyx för 27 miljoner kronor

batar_segelbatar_2018_Swan36_Ingang_SwanIngang

ClubSwan 36 – vild förvuxen jolle

batar_segelbatar_2016_Swan50_Ingang_clubswan50-sailyacht

Club Swan 50 sätter ny standard