Flashiga flygbilder från Heineken Regatta

Gustav Morin

Gustav Morin

En av världens härligaste kappseglingar är Heineken Regatta vid St. Marteen som avslutades i helgen. I alla fall om man får tro Calle Hennix som här berättar om att utmana lyxjakter på 180 fot med sin 26-fots SeaCart trimaran.

Heinekenregattan är en av de största kappseglingarna som arrangeras i Västindien. Den går tre dagar i rad och varje etapp är cirka 30 sjömil.

– Man seglar bland annat runt St. Marteen och till ön Anguila. På ostsidan är det ofta riktigt tufft. Det blåste som satan och gick riktigt höga vågor i år. Vi behövde inte ens hissa upp gennakern, det var fullt drag ändå och vi hade ofta över 20 knop på loggen, vilket är ganska häftigt i så stor sjö. Det är ju generellt ganska spännande i sådana förhållanden med en så här liten båt, berättar Calle Hennix som precis klivit av flyget hemma i Stockholm.

SeaCart 26:an var, tillsammans med en liten 26-fots katamaran, minst bland flerskrovsbåtarna

– Det är kul med en liten trimaran då det ger väldigt spännande och intensiv men ändå säker segling, och trots att det är långa distanser så hinner man i land om kvällarna och kan njuta av den härliga stämningen. Man behöver inte gnaga runt i massor av timmar som kölbåtarna, säger Calle.

Pris för att vara full
Uppslutningen på Heinekenregattan är ganska unik. Alltifrån hårt satsande kappseglingsbesättningar på båtar som VO 70, TP52 till riktiga lyxkryssare på 180 fot och charterbåtar med låga kappseglingsambitioner och smått berusade besättningar.

– Det finns ju en hel del som krökar rejält. Det här måste vara den enda regattan på jorden när besättningen som krökar mest får pris, så länge de dricker Heineken alltså, skrattar Calle Hennix som mer fokuserade på kappseglingen och engagerat forsätter att berätta om en fight han hade mot den helt nya katamaranen Toro 34 från Kanada. 

– Sista dagen fick vi stiltje en timme och såg knappt den större Toro 34:an innan vi kom loss. Efter en lång kryss med Code 0 hade vi hugg på dem inför sista slaget till rundningen mot en avslutande reach i mål. Tills en av charterbåtarna slog precis framför oss och styrde 30 grader över märket hela vägen fram. Bahhh!

Hur gick det resultatmässigt?
– Inte så bra om man ser till det mättal vi fick. Men om vi skulle räkna med samma tal som vår närmaste konkurrent hade, den 26-fot långa katamaranen, så hade vi kommit tvåa.

Vilket är bästa minnet?
– Det var helt fantasktisk att ligga på hårdvindsbogar i en timme med hård vind och höga vågor och gennakern uppe. Det är i sådana lägen jag blir sugen på att segla den här båten över Atlanten.

)

En av de bästa minnen Calle Hennix tar med sig hem är de långa undanvindsbogarna där man kan lova och falla och ”gasa med byarna och vågorna”. Här får ni följa med oavbrutet i 45 minuter…

Bilderna i videon som ligger högst upp i artikeln är tagna med en radiostyrd helikopter. En fantastisk manick som gör sådant som tidigare kostade multum möjligt med liten budget. Men det gäller att veta vad man håller på med. Läs mitt tidigare inlägg i ämnet. Se också när jag testade SeaCart 26 med min polare Torvar Mirsky som har hyfsad koll på snabba segelförsedda flytetyg. 

Relaterade artiklar

racing_bankappsegling_2016_Hyundai_Ingang_HyundaiLiveIngang

Hyundai Cup – Hamnen.se sänder live!

racing_havskappsegling_2015_Af_Offshore_Race_AA_Ingang_AFingang

Snabbt ÅF Offshore Race för de stora båtarna

batar_Lyxyachter_2015_SuperjaktKrock_Ingang_KraschIngang

Krasch! – rätt och fel rattat av megajakt

racing_havskappsegling_2015_Les_Voiles_St_Barth_Puff_St_Barth_Comanche

Höjdpunkterna från Les Voiles de St Barth