Mer moms för båt än husvagn – krönikör Erling ryter till


Varför gillar staten husvagnar och husbilar och ogillar båtar? Båtägarna får betala mer än dubbelt så mycket i moms för t ex båtplats. Varför frågar sig Erling…

Erlings Krönika: Om gynnade och missgynnade - båt - husvagn
Erlings Krönika: Om gynnade och missgynnade – båt – husvagn

 

 

 
En normal båtägare betalar ungefär 5 000 kr i gästhamnsavgifter varje sommar. 25 procent är moms, alltså 1 250 kr. Den som rullar kring på vägarna med husvagn eller husbil och betalar samma summa, 5 000 kr, för rum på campingplats betalar istället bara 600 kr i moms. Varför då? Jo, momsen för plats på en campingplats är 12 procent.

Staten subventionerar alltså husvagnsägaren eller den som kör kring med en husbil med 650 kr i jämförelse med en båtägare. Konstigt. Varför bjuder staten husbildsägaren på tre flaskor champagne eller om det passar bättre, trettio varma korvar med bostongurka i campingplatsens gatukök?
Moms är en skatt som regeringen använder på två sätt:

1. Dra in pengar till staten. 25 procent moms på det mesta.
2. Markera vad som är moraliskt och önskvärt eller förkastligt och omoraliskt. Dricka grogg? Omoraliskt – 25 procent moms. Läsa böcker? Moraliskt – 6 procent moms.

Det kan verka logiskt. Men varför är det mer moraliskt att dra kring på vägarna med en bensinslukande husbil än att segla på havet med en miljösmart segelbåt?

På campingplatserna där husbilarna osar in är alltså momsen 12 procent. I gästhamnarna där segelbåtarna smyger in är momsen 25 procent.

Vad kan det bero på?

Här finns obegränsade möjligheter till konspirationsteorier.

Campingplatserna ligger i allmänhet på gammal åkermark och drivs av bönder eller före detta bönder. Gästhamnarna ligger i allmänhet i före detta fiskelägen eller drivs av en båtklubb, en båtklubb som byggt sina egna bryggor och vars funktionärer tvättar klubbtoan.

Och jag bara frågar: Vad har genom århundraden gynnats mest i Sverige – jordbruk eller sjöfart?

Svaret är självklart. Bönderna har i alla tider subventionerats på olika sätt  till skillnad från sjöfart, fiske och båtliv.

Där tror jag förklaringen ligger. Bondekooperationen, Lantmännen och Bondeförbundet – nuvarande Centerpartiet – har lyckats med det som rederinäring, varvsnäring, Sweboat, Svenska Båtunionen och Svenska Kryssarklubben misslyckats med – om de ens har försökt på allvar.

Bönderna har en genomstark ställning i riksdagen – för att inte tala om EU. Har du hört talas om en riksdagsman som driver båtlivsfrågor på ett för oss positivt sätt?

Inte jag.

För åtta år sedan, den 27 september 2004, motionerade riksdagsmannen Carl-Axel Roslund (m) om att momsen på gästhamnar borde sänkas till 12 procent för att harmoniera med campingplatserna. Det var under Göran Perssons tid som statsminister och frågan röstades naturligtvis ner. Nu sitter de borgerliga vid makten sen 2006. Någon ny motion med samma innehåll har inte dykt upp. Och finansministern är en före detta skogsmulle.