Roligare med liten båt!

Crazy ekaJag har skrivit det massor av gånger men här kommer en video som verkligen sätter huvudet på spiken – små båtar är roligast, billigast och garanterat mest fartfyllda att köra.

De bästa seglarna, oavsett kategori, är de som lärt sig grunderna i en liten jolle. Alltså de som lärt sig handgreppen och nött in hur båten påverkas av varje liten viktförflyttning, varje vindpust, varje våg.

Samma sak gäller racerförare. Ju mindre båt desto större utslag på styrning, gaspådrag, viktjustering. Att köra över en blåsig insjö med en sportbåt på 2,6 meter och tio hästar på häcken är som att ratta en fullblodsracer på tolv meter över öppet hav.

Ett plus i kanten är också att precis allt blir bra mycket enklare och billigare med små båtar. 

Little Boat that could…

No, YOU did not see that coming… Who’s boat is this? We want to see more!

Posted by Speed Society on den 23 december 2015

Båten i videon är det perfekta exemplet på hur man skapar fartkänsla med liten budget. Häng på en stor motor på en liten lätt och flatbottnad snurrebåt, man behöver inte ens ratt och reglage! Inte för att jag på något sätt rekomenderar detta till folk som gärna har både hängslen och livrem men kul lär det vara!

Det närmsta jag kommit detta i upplevelseväg var när jag som barn byggde en klassisk Flugan i plywood och hittade en gammal Crescent på 9 hk att hänga på häcken.

I vuxen ålder är Thundercat definitivt den båt jag kört som ger störst upplevelse och adrenalinkick i förhållande till kostnad.

ThundercatMed Thundercat tävlar man i såväl till havs på distansbanor som på rundbanor med platt vatten. Se video när Gustav Morin testar tillsammas med svensken som har världsrekordet i fart.

Bildspel2Den häftigaste båtracingen för lägst budget lär vara den som körs i den australiensiska träskmarken med små flatbottnade alu-båtar. Se video här!

Thaidrag 3Minst lika billig men ännu snabbare (åtminstone rakt fram) är asiatiska Longtailracingen där båtarna kan gå i upp emot 90 knop. Se video!