Landets största trålare fiskar för fullt – detta är Ginneton

Landets största trålare fiskar för fullt – detta är Ginneton

Alfred Ahlberg

Med en kapacitet att lasta 1 500 kubrikmeter fisk i sina tankar är ordet bjässe snudd på en underdrift. Foto: MarineTraffic.com

Den svenska fiskeflottan har fått en ny bjässe. I början av december döptes den fiskebäcksbaserade trålaren till Ginneton och redan nu är hon i drift på Östersjön.

Beställd redan 2021 och från början tilltänkt att ta över namnet Ginneton. Nu är fiskefamiljen Claessons nya jättetrålare igång. Med sina 63,8 meter från för till akterstäv, 13,5 meter i bred och 1 650 bruttoton är hon lika stor som Astrid Marie om inte till och med något större. Detta enligt fiskebloggen Njord.

Ginneton är utrustad med en Wärtsilä 8L32 som producerar hela 4 640 hästkrafter. Den kompletteras i sin tur av tre Mitsubishi-dieslar, två större på 600 kilowatt och en mindre på 150 kilowatt, för pålitlig elproduktion ombord. Med det sagt så genererar bara axelgeneratorn sina 2 000 kilowatt.

Så pass mycket motoreffekt kräver förstås en rejäl tank. Ginnetons rymmer hela 350 kubikmeter. Fångsten förvaras i två tankar som tillsammans rymmer imponerande 1 500 kubikmeter fisk.

Likt sin föregångare är Ginneton en så kallad pelagisk trålare. En typ av fartyg som har blivit ett hett ämne i såväl debatten om miljön som densamma om socialt och ekonomiskt ansvar. En annan vanlig kritik mot det storskaliga trålfisket är att fångesten blir till fiskmjöl snarare direkt föda.

Enligt en undersökning gjord av Havs och Vattenmyndigheten stod mellan 2018 och 2022 nio fiskefartyg för nära tre fjärdedelar av allt sillfiske i Östersjön.

Alfred Ahlberg

Med en kapacitet att lasta 1 500 kubrikmeter fisk i sina tankar är ordet bjässe snudd på underdrift. Foto: MarineTraffic

Visa 7 kommentarer

7 kommentarer till “Landets största trålare fiskar för fullt – detta är Ginneton”

  1. Det är ju en fin o modern båt.
    Men forskare o EU säger ju att det måste bli ett fiskestopp för att rädda det marina livet i våra skärgårdar. Ni kan väl fråga båtens ägare vad de tycker om forskningen?
    När man utarmar en så stor del av en del av näringskedjan påverkar det resten av fiskbestånde i de övriga arterna

    Svara
  2. Hemskt,skulle aldrig fått,lån ,tillstånd..Ren miljökriminalitet. 99% av folket hatar det ,men riksdagen,regeringen stöder det.En skandal.

    Svara
  3. Det är inte klokt att dom får bygga sådan båtar i dag när sill och torsk blir det mindre av Dom skulle inte få komma in i Östersjön Att inte politikerna ser det och eu Och stoppar dom Stig Månsson Simrishamn

    Svara
  4. Vedervärdigt med världens alla “damsugare” till båtar. Ordet balans och inte ta mer från naturen än vad man kan tillföra är uppenbart inget som betyder något. Skadedjuret Homosapiens förnekar sig aldrig. Inte imponerad utan känner bara förakt för människor som bara tar från resurser och dumpar överflödet på berget av mat. Eftersom människan/skadedjuret ska med alla medel tömma ett redan miljöförstört hav på de som defakto gör mer för det marina än någon damsugande diesel drivet ekoförstörande fartyg någonsin gjort.

    Svara
  5. Fördjävligt att stora fartyg tömmer vattnen o gör att lokala små fiskare som fiskar uthålligt inte kan fiska längre. Hur kan vi tillåta detta är märkligt. Varför vara miljövänlig!? Det lönar sig ju inte längre…

    Svara

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Tjuvfiske-yrkesfiskebat

Satelliter och AI ska förhindra omfattande tjuvfiske

Upphuggandet av klassiska fiskebåtar i trä har skapat rubriker på västkusten på sistone. Foto: Bohusläns Museum

Sjöhistoriska varnar – fiskeindustrins kulturarv blir kaffeved

Sillfiske i Östersjön kan förbjudas, men partierna i Tidööverenskommelsen vill nu stoppa EU-kommissionens förslag.

Tidöpartierna om EU:s fiskestopp: ”Otänkbart att acceptera”

fisketillsyn pressmeddelande1

Enormt beslag av olagligt fiskenät – 1,3 kilometer långt