Hydroptere övergiven och säljes för småpengar

Gustav Morin

Gustav Morin

HydroptereDet legendariska fartmonstret kan gå ett tragiskt öde till mötes. Hon ligger övergiven i en hamn på Hawaii och om ingen tar hand om henne inom kort hotar hamnfogden att ta till motorsågen

Nu är det verkligen köpläge om man vill sätta seglingsrekord!

Hydroptere  var första segelbåt någonsin att slå 50-knopsgränsen med en toppfart på 56,3 knop. Övriga rekord är 51,36 knop över 500 meter och 50,17 knop över en sjömil.

Ett par år senare slogs rekorden av Paul Larsen och hans Vestas Speed Rocket.

Efter ett misslyckat försök att slå rekord mellan Los Angeles och Honolulu i fjol har båten legat övergiven på Hawaii.

Hon har lämnats vind för våg och hamnfogden har motvilligt huserat henne. Nu verkar han ha tröttnat och har gått ut med att om ingen kommer och hämtar henne så förvandlas hon snart till sopor.

Han hotar med attt såga sönder henne och sälja alla delar separat.

– Om någon betalar mig 20 000 dollar, alltså cirka 160 000 kr, och vill forsla henne härifrån, så varsågod, ska hamnfogden ha sagt enligt en forummedlem på Sailing Anarchy.

Det är såklart ett otroligt lågt pris. Bara delarna lära vara värda minst det tredubbla. Att värdera henne rättvist är otroligt svårt men en enkel jämförelse kan vara en MOD 70 som sägs kosta cirka 20 miljoner kr.

Hamnen.se når Matt Hodgson för en kommentar. Han var med ombord när Hydroptere slog de senaste rekorden och driver nu Doyle Sails i Helsingfors.

– Hon är fortfarande, utan konkurrens, den båten i världen som ger flest knop per krona. Nämn någon annan båt som seglat i 46 knop under sponsorseglingar med gäster?!

– Hon skulle vara perfekt att sätta rekord över Östersjön med. Vågor flyger hon över utan att det märks och kan hålla en osannolik medelfart. Hennes enda svaghet är att segla över dyning och det finns ju knappt här. Jag är övertygad om att hon skulle kunna slå 24-timmars rekordet.  

– Jag ser bara två problem: Att det säkert kostar en miljon svenska kronor att frakta henne till Skandinavien och att Östersjön kanske inte är bred nog att sätta 24-timmarsrekordet!

Läs mer projektet och historiken på Hydroptere.com.

Relaterade artiklar

Americas Cup

Så flyger nya America’s Cup-båtarna

Team Ineos America's Cup

Teorier bakom de extrema nya skrovformerna

©GauthierLebec/Charal

Kölbåtarnas fart har fyrdubblats på 40 år!

SeaBubbles electric foiling.

SeaBubbles – grönt ljus för Bringdals foilande eltaxi