Lidköpings båtsnickeri köper Najad

Gustav Morin

Gustav Morin

NajadNu har Lidköpings båtsnickeri som främst satsat på Swedestar tagit över Najad och ska driva det anrika båtvarvet som förr – i Henån på Orust tillsammans med Orust Yacht Service.

Med tillgång till enorm erfarenhet bland Orusts båtbyggare ska Lidköpingsborna nu driva vidare Najad, som startades 1971 och gick i konkurs 2011, och siktar på att leverera sin första båt redan till båtmässan Düsseldorf som går i januari.

– Det känns mycket tillfredsställande att vi genom denna säljprocess tillförsäkrat lokal produktion av Najad. I vår strävan efter att hitta en långsiktig köpare föll det avgörande beslutet på köparens genuina segelbåtskompetens, säljaren Runo Gillholm vid Gillholms Marina.

Modellerna och inriktningen kommer att vara sig lik. Varvet ska leverera kvalitet och exklusivitet i världsklass. Judel Vrolijk ska fortsätta i stallet men nu finns säkert också Håkan Södergren med på ett hörn, då han står bakom Lidköpings båtsnickeris hjärtebarn Swedestar.

Varför köper ni Najad?
– Najad är ett världsnamn på segelbåtsmarknaden och vi tror starkt på varumärket. De sålde fem båtar i Düsseldorf i fjol, vilket var smått fantastiskt i mångas ögon. Nu har vi ett internationellt nätverk som väntar på att få börja sälja Najad igen, säger Håkan Bengtsson som driver Lidköpings båtbyggeri och står som ny ägare till Najad.

Hur kommer företagsstrukturen att se ut?
Vi startar från noll nu men har en långsiktig strategi för att få igång en stabil serieproduktion av Najad- och Swedestarbåtar. Vi kommer att arbeta tätt ihop med Orust Yacht Service.

 Så ni kommer att fortsätta med Swedestar?
– Ja, vi tror att Swedestar får ett lyft nu.

Det har inte gått så bra för de senaste ägarna, vad ska ni göra annorlunda?
– Vi kommer att hålla organisationen slå slimmad som möjligt och inte dra på oss onödiga kostnader.

Behåller ni produktionen i Lidköping?
– Det är tufft att driva två företag och att sitta på två stolar i olika delar av landet. Vi har riktigt bra personal i Lidköping också. Vi får se.

Hur mycket kostade Najad?
– Det är inte officiellt men det jag kan säga är att vi själva som helt och hållet står för affären men vi har flera samarbetspartners för att lyckas. Det var en lång förhandling.

Hur känns det att stå som ny ägare till Najad?
– Spännande och inspirerande men vi har fruktansvärt mycket jobb framför oss för att vi ska lyckas och inte köra i diket.

Nu hoppas Lidköpings båtsnickeri att även deras modell Swedestar får ett uppsving. Här testar vi Swedestar 415.

Fakta om Lidköpings Båtsnickeri AB:
Varvet startade omkring 1990 och är ett komplett båtsnickeri baserat vid Kinneviken som utvecklar och producerar SwedeStars båtprogram. 
Båtarna säljs i åtta länder. Lidköpings båtsnickeri har även producerat Omega 42 och Overseas 40 samt arbetat som underleverantör till Hallberg Rassy och Nimbus.

Relaterade artiklar

Najad 395

Najad 395 – första intrycken i hård vind!

nyheter_2018_NauticatKonkurs_Ingang_NAUTICAT-331-SAILING

Nauticat i konkurs – någon som vill köpa?

nyheter_2018_BavariaKnipa2_Ingang_BAVVAN

Bavaria har styrfart igen!

nyheter_2018_GustavsbergMassa_Ingang_GbergIngang

Dags för segelbåtspaning!