Ice Kite – draksegling för lyxlirare!

Anna Sandgren

Anna Sandgren

Megayacht-världen börjar vakna. ICE Kite är en föregångare i en värld som sällan brytt sig om miljöansvar. Den 64 meter långa yachten har fått ett effektivt skrov och kan drivas framåt med hjälp av en enorm kite.

En 520 kvadratmeter stor kite, centerbord och ett specialutformat skrov ska göra framfarten för megayachten ICE Kite mer bränsleeffektiv och mindre miljövidrig än sina konkurrenter.

Bakom projektet står turkiska Red Yacht Design i samarbete med Dyksta Naval Architects. Beställare är en tysk affärsman och entreprenör, som redan 2018 godkände ritningarna.

ICE Kite ska i förhållande till sin längd, 64 meter, vara den lättaste megayachten som någonsin byggts och beräknas väga mindre än 500 ton. Skrovet är byggt i aluminium och kolfiber och designat för att vara effektivt i alla hastigheter.

Glasytorna är enorma för att ge en sagolik utsikt över kiten när den arbetar i åttor för att driva jakten framåt. En nackdel som går stick i stäv med jaktens syfte, är att glasytor adderar vikt.

Effektiviteten ska uppnås genom ett förhållandevis smalt och smäckert skrov, samt en liten bottenvinkel som ska ge minimal våt skrovyta. Allt handlar om att minska vattenmotståndet för att kunna använda kiten så mycket som möjligt men också för att hålla förbrukningen nere de gångerna man måste dra igång järngenuan. Kanske kan detta innebära en välkommen omsvängning och en början till att införa en gnutta miljömedvetenhet även inom superyachtsindustrin.

Huvudinspirationen för det exteriöra utseendet är enligt designbyrån hämtad från naturen. Ägarens önskemål var att designa en båt som så långt det är möjligt skulle påminna om något av havets alla djur för att på bästa sätt smälta in i havsmiljön. Vilket djur det handlar om är än så länge en välbevarad hemlighet och uppenbarligen inte helt lätt att tolka. Men strävan efter att ICE Kite ska smälta in i omgivningarna ska delvis uppnås genom formen på skrovet och de många stora glaspartierna som inte bara ska fånga upp havet runt omkring utan också ge en känsla att befinna sig i det.

Utsikten ska täcka kitens alla vinklar och vara hypnotiserande.

 

Det finns hela 574 kvm öppna ytor och ovanligt många och stora glaspartier. Målsättningen är att få in så mycket ljus som möjligt, samtidigt som designen ändå ska vara attraktiv. Den så kallade Kite-loungen, som också fungerar som en matsal, är speciellt designad för att bjuda på en ”hypnotiserande” utsikt över kitens olika vinklar. Hela loungen består av glas och erbjuder en 180-gradersutsikt.

Upp till 10 gäster kan bo bekvämt ombord fördelade på fyra väl tilltagna hytter. Den som inte nöjer sig med en privat beach-club med pool, ett eget spa-område, flera olika middagsavdelningar med mera, kan alltid bege sig upp till helikopterplattan, vinka till sig piloten och ta en (icke miljöneutral) spaningstur över intilliggande vikar.

Kiten är 520 kvadratmeter stor. Det kan ju låta stort men det är bara 40 kvm större än ytan på den största gennakern som en VO70 kan bära. Vikten för en VO70 är cirka 14, 5 ton. Ice Yacht väger 450 ton. Men tack vare Ice Kite långa vattenlinjen kanske det går att segla någorlunda snabbt iallafall.

Som om det inte räckte med denna megayacht planerar ägaren även att parallellt låta bygga en följebåt vid namn ICE Ghost. Här handlar det om en 26-metersyacht som utseendemässigt ska matcha ICE Kite och hela tiden följa i moderskeppets farvatten och vara redo att serva sin ägare med medel för nya spännande utmaningar. I klartext: olika former av vattenleksaker och ”mindre” tenderbåtar som ska transportera ägaren och dennes gäster när äventyrsandan faller på.

Miljötänket genomsyrar knappast hela projektet…

 

Man kan ju tycka att det är smått förvirrande att ägaren säger sig måna om att göra minimala miljöavtryck när det i samma andetag pratas om att fylla ICE Ghost med ett flygplan, en mini-u-båt och en 12 meter specialbyggd RIB (med en toppfart på 60 knop – även den designad av Red Yacht Design), samt ett antal uppsättningar med vattenskotrar.

Härtill kommer ett ”garageutrymme” för dykutrustning, SeaBobs med mera. Huvuddäcket är även tänkt att användas som ett partyområde och under däck finns två dubbelkabiner för gäster och besättning. Skrovet tillverkas i stål och kolfiber och maxfarten är beräknad att ligga runt 16 knop. Mer information utlovas när byggprocessen kommit igång på riktigt – även om prislappen på detta både nytänkande och samtidigt sorgligt lyx-yachts-traditionellt resonerande megaprojekt är och lär förbli hemligt.

Ice Kite
Längd LOA: 64,2 m
Bredd: 10,8 m
Djupgående: 1,76 m
Vikt: 450 ton
Material: Aluminium och kolfiber
Motorer: 2 x 1000 hk
Maxfart : 17,4 knop
Dieseltank : 45 000 liter
Mer info: www.redyachtdesign.com

Relaterade artiklar

Anna Sandgren lyxjakter Monaco 2

Verklighetsväjarna och det försvunna samvetet

Hybrid ship Roald Amundsen Puff

Första hybridfartyget genom Nordvästpassagen

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!

Vattensport_2018_ForutanVind_Ingang_Kite_in_lightwind

Segling förutan vind!