Klassiska segelyachten elektrifieras för framtiden

Med segel av plastflaskor, motor driven och hållbart odlade trädetaljer är Talisman en hundraåring designad för framtiden. Efter en omfattande renovering ska den klassiska segelyachten spendera åtminstone 100 år till på sjön.  

alisman-elektrifiering-elektriskdrivlina-klassiker-torqueedo3

Bland dagens båtar är varvet Abeking och Rasmussen mest kända för sina mastodontbåtar på en bra bit över 200 fot. Men redan ett århundrade tillbaka konstruerade varvet med sin bas utanför Bremen superyachter av slående skönhet.

En av dessa är Talisman. Hundraåringen som sett världen och nu förbereds för en eldriven framtid.

Berättelsen om Talisman tar sin början den 28 september 1928 när hon sjösattes med det generiska namnet #944 under övervakning från båtbyggarikonen Henry Rasmussen själv.

Resan därifrån har som för många träbåtar varit brokig. När hon 1999 upptäcktes av Rickard Berg och Carl Wachtmeister på Mallorca var stålkonstruktionen i sorgligt skick. En totalrenovering behövdes för att Talisman skulle återfå sin forna glans. Efter renoveringen gick hon i medelhavet med bas i La Spezia under ett antal år tills dess att hon seglades hem till Stockholm.

In på varv igen

2019 såldes Talisman vidare och har fram tills i fjol varit under en totalrenovering. Parolen under arbetet har varit ”Varför bygga en ny båt när du kan få samma komfort och spara miljö med ursprunglig design?”.

Som en del av detta enorma arbete har varvet HCC i Danmark åtagit sig att totalt byta ut och modernisera båtens drivsystem. Istället för en tung och smutsig gammal dieselmotor har det danska varvet gjort något som de blivit experter på – elektrifiera.

Drivlinan bygger på en 100 kW motor och för förenklad manövrering i trånga hamnar har varvet installerat en bogpropeller. Allt går på litiumjonbatterier som tar sin laddning från solpaneler och hydrogenerering genom propelleraxeln vid segling. Även om en extra dieselgenerator finns som back-up är tanken att Talisman ska kunna klara sig långt på egen hand. Närmre bestämt 189 sjömil i cirka sex knop innan batterierna behöver laddas.

Miljöarbetet slutar dock inte där. Seglen som ska vara den huvudsakliga drivkraften är tillverkade av återvunnen plast och för att de träslag som pryder däcken inte ska ha en väsentlig miljöpåverkan är virket både certifierat och spårbart.

Mer historia bakom Talisman hittar du här!