Nu byggs världens största segelbåt i trä

Gustav Morin

Gustav Morin

Ikoniska Maltese Falcon på 89 meter framstår som liten i jämförelse med den 141 meter långa träjakten Dream Symphony vars byggprocess beskrivs som en skeppsteknikers Mount Everest.  

Det är faktiskt personerna bakom Maltese Falcon, Freivokh Design med Ken Freivokh i spetsen, som designat denna unika skapelse i samarbete med skeppsteknikerna på Dykstra Naval. Själva bygget pågår just nu på varvet Dream Ship Victory i Turkiet

Världens största?
Dream Symphony mäter otroliga 141 meter och många har kallat den världens största segelbåt. Det är dock en sanning med modifikation då det finns cruisingfartyg med segel som är större. Närmast i tanken ligger 187 meter långa Wind Surf som besökte Stockholm i somras.

Däremot är Dream Symphony världens största segelbåt i trä. Dessutom kommer den till skillnad från Wind Surf att vara privatägd. Att vi pratar om helt olika typer av båtar blir inte minst tydligt när man ser till antalet bäddar. Wind Surf kan husera 310 gäster. Dream Symphony 20 gäster. Ombord på den sistnämnde har ägaren tillgång till ett eget spa, kontor och mötesrum, skönhetssalong, massagerum, gym och en stor pool.

Över 20 knop
Trots sin storlek och det traditionella byggmaterialat blir hon knappast någon slöseglare. När jätten Wind Surf toppar 15 knop med hjälp av både motor och segel beräknas Dream Symphony klara över 20 knop för bara segel. Detta tack vare den otroliga vattenlinjelängden och den bisarrt stora segelytan på 5 000 kvm.

DreamSymphony 3x400
Riggen är enklare än Maltese Falcons DynaRig. Men skrovkonstruktionen är desto mer avancerad. 

Vid en första anblick ser skrovet ut som en förstorad version av en gammal America’s Cup-båt. Långt och smalt med andra ord. Men kölen skiljer sig väldigt från ACC 5-båtarna. Dream Symphony är nämligen långkölad. Antaglien för att skapa stor aspect ratio utan att få ett hiskligt djupgående. 

5 000 kvm segel
Hur hanterar man då 5 000 kvm segel? Knappast med handkraft. Istället har man utvecklat ett så kallat Hoyt Boom-system och försett det med hydrauliska kraftverk. Det verkar alltså inte bli DynaRig som på Maltese Falcon och som Ken Freivokh, enligt intervjun ovan, verkar ha planerat från början. Men Ken Freivokhs uttalande om att segelytan hanteras med knapptryckningar lär fortfarande stämma.

OnTheHorizon 4x400Det står klart att det är unikt, väldigt avancerat och oerhört tidskrävande att bygga en högpresterande modern segelbåt på 141 meter. 

Dream Symphony är ingen träbåt i traditionell mening. Skrovets kärna är av trä men det limmas ihop med epxoy och kompositmaterial. 

– Efter framgångarna med Maltese Falcon känns det otroligt att få jobba med att bestiga ytterligare ett Mount Everest inom skeppsteknik, säger Gerry Dykstra som driver Dykstra Naval Architects och syftar på storleken och byggtekniken. 

– Det är svårare att bygga i trä än stål. Att bygga en träbåt som klarar krafterna från 5 000 kvm segel kräver väldig kunskap om konstruktion och om materialet, säger Lex Keunig doktor från University of Technology i Holland.

Skisser på båten som visar andvändningsområde och jämförelse med några andra av världens största segelbåtar.

En intervju från Monaco Boatshow 2013 när projektet var i uppstartsfas.

Träet som båten byggs av heter Iroko. Det kommer från Afrika och ska vara ett av de tåligaste träslagen som finns. Men enligt det afrikanska Yorubafolket är Iroko heligt och att hugga ner ett sådant träd är förenad med föröande olycka för personen som håller i yxan (sitter i skogsmaskinen) och hela dennes famlilj. Det är dock oklart hur den som köper och brukar träet drabbas. 


Mer info på www.freivokh.co.ukwww.gdnp.nl och www.dsv-yachts.com.

Relaterade artiklar

Anna Sandgren lyxjakter Monaco 2

Verklighetsväjarna och det försvunna samvetet

ICE_Kite_stilla_

Ice Kite – draksegling för lyxlirare!

Hybrid ship Roald Amundsen Puff

Första hybridfartyget genom Nordvästpassagen

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!