Svenska Rupert 80 snart klar för sjötester

Gustav Morin

Gustav Morin

Efter två år närmar sig Ruperts 80-fotare sjösättning. Vi intervjuar mannen bakom projektet och designern Ted Mannerfelt.

Rupert Marine gör premiär som lyxjaktstillverkare med sin 80-fotare som är under byggnation och nu närmar sig slutfasen.

Den yttre designen är gjord av Ted Mannerfelt, skrovet är ritat av Petter Håkanson som också bland annat står bakom Stridsbåt 90, den militära “G-båten” och Ruperts 50-fotare. Inredningen är gjord av Nauta Design som nyligen konstruerat världens största lyxjakt ”Azzam” som kostar fyra miljarder.

Fransman köper för 40 miljoner
Det är en fransman som köpt båten och han kommer att ha den som badbåt vid sitt hus i Thailand. Den är bestyckad med trippelmontage av Volvo Pentas största IPS-system 1200. När köparens önskelista är helt avbockad ska slutpriset bli cirka 40 miljoner.


Rupert 80 är den första av vad som kan bli en serie lyxjakter från det svenska varvet. De har byggt formar och ska snabbt kunna komma igång med nästa båt om det kommer in en beställning.



– Vi har många intressenter som tycker att Rupert 80:an är riktigt snygg men att den är för liten. De vill inte ha en dagbåt, utan kanske en weekender som kompletterar deras stora jakt. Jag är öppen för att bygga båtar upp till 100 fot så vi får se vad som händer framöver, säger Thomas Rönnberg.

Svenskt varv
Båten byggs på Gotland, i samma fabrik som J-Craft tidigare byggdes, och kvaliteten sägs bli i toppklass. Det är ett sandwichbygge med en del detaljer i titan och kolfiber.


– Det är ett förstklassigt bygge rakt igenom. Systemen håller samma klass som i ett fartyg på 40 meter, säger Thomas Rönnberg som driver varvet och står bakom bygget.

Thomas Rönnberg  har tidigare drivit varv i Polen men satsar nu fullt ut på tillverkning på Gotland.


– Det är ett stort lyft. Vi kan säkerställa kvaliteten på ett helt annat sätt än om vi är utomlands. Visst, det blir lite dyrare men kvalitet är många kunder villiga att betala för. Det är samma tänk som Nautor och Baltic alltid haft.

Designern Ted Mannerfelt som varit med i Hamnen show (ovan) berättar om sin syn på projektet:

Vad var målen när du designade Rupert 80?
Att ta hela Ruperts image steget vidare in i lyxjaktklassen. Samma designkänsla och samma klass tillverkningen.

Vad blir båtens användningsområde?
Det är en fritidsbåt för bad och lek, en perfekt social plattform. Det som bland annat skiljer den från mängden är akterdäcket. Det är väldigt stort och helt plant, så att man kan bygga upp det efter eget tycke och smak. Det är en riktig multipurpose-båt med mycket bra sjöegenskaper. Den går också att anpassa för alltifrån sjöräddning till dykning eller till tender till en stor lyxjakt.


Vad kan man jämföra den med?
Den jämförs med Fairline, Princess och Sunseeker men har ett unikt utseende för klassen. Men Rupert 80:an byggs med en helt annan detaljnivå och blir därför också mycket dyrare än de nämnda. Man kan också likna den vid en snabbgående Explorer, men med mindre utrymmen.

Hur länge har projektet pågått?
Allting har gått väldigt fort. För två år sedan gjorde jag en snabb pennskiss som kunden gillade och sen kom bollen i rullning direkt. Vi tog snabbt fram 3D-skisser som han också gillade.

<

Läs mer och se fler bilder i en tidigare artikel.

Relaterade artiklar

Anna Sandgren lyxjakter Monaco 2

Verklighetsväjarna och det försvunna samvetet

ICE_Kite_stilla_

Ice Kite – draksegling för lyxlirare!

Hybrid ship Roald Amundsen Puff

Första hybridfartyget genom Nordvästpassagen

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!