Savannah – första hybridsuperjakten sjösatt

Redaktionen

Redaktionen

När världens största hybrid-superjakt ska manövreras ut i en trång kanal så gäller det att inte darra på manschetten.

När det holländska båtvarvet Feadship skulle manövrera ut sin senaste superjakt från varvet i Rotterdam så var det en ganska spektakulär operation. För när det gäller ett fartyg som mäter 83,50 x 12,50 meter så blir det inte mycket vingelmån kvar på sidorna.

Savannah, som fartyget heter, är världens första hybriddrivna megajakt och drivs med en dieselmotor som kompletteras med tre elmotorer med tillhörande jättelikt litiumbatteri. En kombination som gör att den påstås dra 30 procent mindre bränsle än andra jakter i motsvarande storlek.

Max 19 knop
När det gäller kortare sträckor klarar hon sig med bara gå på elmotorerna. Men för längre rutter och i farter från 13 knop och ända upp till toppfarten 19 knop så behövs även dieselmotorn.

Invändigt har Savanna det mesta som superjakter brukar glänsa med såsom biosalong, gym, swimmingpool, enorma salonger, sovrum och annat som nöden kräver när man är rik och uttråkad. Allt fördelat på fem våningar.

Från varvet rapporterar man att mer än 1 000 personer var inblandade i Savannah sedan byggstarten i slutet av 2011. Vad jakten kostade är oklart. Men däremot vet vi att hon går att hyra för 1,4 miljoner euro i veckan.

Savannah
Längd: 83,50 m
Bredd: 12,50 m
Djupgående: 3,95 m
Bränsle: ca 150 000 liter
Vatten: ca 40 000 liter
Toppfart: 19 knop
Mer info: www.feadship.nl
batar_Lyxyachter_2015_Savannah_SavannahIngang_SavannahIngang

Relaterade artiklar

Anna Sandgren lyxjakter Monaco 2

Verklighetsväjarna och det försvunna samvetet

ICE_Kite_stilla_

Ice Kite – draksegling för lyxlirare!

Hybrid ship Roald Amundsen Puff

Första hybridfartyget genom Nordvästpassagen

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!