Silver Fast – snabbaste lyxjakten i aluminium

Gustav Morin

Gustav Morin

Denna norskdesignade värsting är 77 meter lång, bara 10 meter bred och har ett djupgående som en sportig kölbåt. Prislapp, förbrukning och toppfart är också utöver det vanliga.

Australiensiska Silver Yachts föddes av att ett gäng lyxjaktsägare som tyckte att en förbrukning på upp mot 1 000 liter i timmen inte är rimligt ens för båtar kring 70-80 meter. Något måste göras.

Affärsmannen Guido Krass startade ett varv i den lilla kuststaden Fremantle i Australien, anlitade den norske men Monacobaserade designern Espen Øino och har sedan 2007 levererat fyra stora lyxjakter med konceptet långt, smalt och snålt. Allt byggs i aluminium för att hålla nere vikten.

Silver Fast på 77 meter sjösattes i februari och är den senaste skapelsen i flottan. Den är bestyckad med totalt cirka 7 000 hk och marknadsförs som världens största och snabbaste lyxjakt i aluminium med propellerdrift.

Toppfarten sägs ligga mellan 27 och 29 knop vilket är i linje med vad många små planande lyxbåtar på kring 20 meter klarar av.

Silver Fast planar inte. Toppfarten bygger helt på det långa och slanka skrovet. Lite som en gammal Pettersonbåt uppskalad till absurdum.

Med en marschfart på 21 knop kommer man undan med en förbrukning på 360 liter i timmen. Räckviddssiffrorna säger 4 500 till 6 000 sjömil. Imponerande. Inte minst om man gör den aningen långsökta jämförelsen med till exempel nya Princess 40M som är 37 meter kortare, väger hälften så mycket men bara klarar 23 knop på topp och drar 300 liter i timmen i ynka 14 knop.

Jämför man med något som ligger närmare i storlek, till exempel avlidne Steve Jobs lyxjakt Venus, så framstår Silver Fast också som ett prestandamonster. Venus är 78 meter lång, 11,8 meter bred och har 6 900 hk. Toppfarten är 22 knop.

Så långt är Silver Fast alltså riktigt imponerande. Men det smala skrovet ger inte bara fördelar. Såklart blir också interiören lite sparsmakad och trång. Venus stoltserar till exempel med innervolym på enorma 1 500 bruttoton medan Silver Fast bara rymmer 952.

Det verkar dock som att inredningsplaneraren från Vain design ändå gjort en hyfsad insats. Ombord finns nämligen följande: biograf, matsal för 20 pers, beach club på akterdäck med stereosystem på 70 000 watt, gym, spa, tre VIP-lägenheter med utsikt förut.

Det översta däcket, alltså det under soldäck, är ämnat för ägaren. Här huserar hen med sovrum, två stora badrum, salong och egen solterass.

Konceptet med långt smalt skrov och realativt låg förbrukning känns helrätt tycker vi på Hamnen.se. Men för kunderna med rätt storlek på plånboken begränsar sig ofta lyxjaktsintresset till att synas i rivierans finaste hamnar och på sin höjd färdas mellan platser som Cannes och St Tropez. Alltså överskrider säkert kostnader för fester, hamnplats och personal säkerligen de för bränsle.

Kanske borde Silver Yachts istället för att marknadsföra sin Faster som stekig lyxjakt sikta på att beskriva den som snygg äventyrsbåt och ta upp konkurrensen med den klart kantigare, mindre och långsammare jakten SuRi.

Silver Fast  
Längd LOA: 77 m
Bredd: 10 m
Vikt: 560 ton
Djup: 2,7 m
Räckvidd: 4 500 – 6 000 sjömil
Motor: 2 x 3 630 hk MTU
Antal gäster: 18 st
Antal besättningsmedlemmar: 18 st
Toppfart: 27 – 29 knop
Pris: 700- 800 miljoner kr
Mer info: www.silveryachts.com

Relaterade artiklar

Anna Sandgren lyxjakter Monaco 2

Verklighetsväjarna och det försvunna samvetet

ICE_Kite_stilla_

Ice Kite – draksegling för lyxlirare!

Hybrid ship Roald Amundsen Puff

Första hybridfartyget genom Nordvästpassagen

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!