Lars installerade elmotor i sin Shipman 28

När Lars Nyhléns dieselmotor tackade för sig så bytte han till eldrift. På mycket gott och lite ont.

Det var när dieselmotorn i Lars Nyhlens Shipman 28 tackade för sig som idén föddes att ersätta den med en elmotor. Detta var 2012 och mycket har hänt sedan dess när det gäller utvecklingen av framför allt batterier.

Men ändå betraktar han bytet som ett rejält lyft. Framför allt om man använder båten till kortare turer så som Lars gör.

Två rejäla batteriladdare klarar laddningen på en natt.

– Det är klart att det finns begränsningar när det gäller räckvidd. Jag kan köra min båt för motor i tre knop och räkna med att komma drygt 20 sjömil innan det är dags att ladda batterierna igen, berättar Lars. Om jag tar ut maximal effekt så kommer jag upp i 5,5 knop men då räcker batterierna bara i en knapp halvtimme.

Han fortsätter:

– Vid kortare turer och om man stöttar med segel så finns det däremot många fördelar.

Skojar med tävlingsmänniskor

– Om man seglar i maklig takt i en farled och en båt med bättre SRS-tal försöker segla förbi så kan man bara vrida diskret på motorreglaget. Då får de en del att fundera på när jag plötsligt drar ifrån, säger Lars.

Se video när vi testar:

Q30 – eldrivet lyxbåtliv!
EFP16 – ny svensk elbåt klar att sjösättas
Merione 22 LC – energisnål retro

En annan fördel är förstås också att man kan komma in ljudlöst mitt i natten i en gästhamn och att det faktiskt är lättare att fin manövrera med en elmotor som svarar direkt på ett sätt som en förbränningsmotor inte klarar.

Så det var rätt att byta till elmotor?

Själva elmotorn på motsvarande 10 hk är nätt och lätt. Batterierna väger desto mer.

– Ja, det var det redan år 2012 och ännu mer nu när utvecklingen har gått framåt med effektivare batterier och mer pressade priser, säger Lars.

Se också:
Narke Electrojet – elskoter god för 35 knop!
Världens första eldrivna vattenskoter
Starcut – ny svensk eldriven styrpulpetare
Eldrift med propeller på rodret – en revolution?
Dahl E660 – eldriven glidare för sansat tempo.
Torqeedo 10.0 – kompakt krutpaket på 20 hk.
Elsnurran – nu i en ännu saltare version.
Torqeedo elmotor – lätt, stark, miljövänlig och dyr.
Torqeedo Deep Blue – ny eldriven inombordare

Var det svårt och dyrt att installera?

– Det var inte svårt för mig eftersom jag lät en fackman göra jobbet men det kostade en hacka. 75 000 kronor för motorn, batterierna och alla övriga delar som behövdes och lika mycket till för arbetet.

Laddar över en natt

För laddning finns en gedigen landströmsutrustning ombord. En natt räcker för att ladda batterierna om eluttag finns vid bryggan. Om det inte finns ett bensindrivet elverk ombord.

Men nu är båten till salu?

– Ja, jag säljer båten för att jag och min sambo har blivit för stela och oviga för att kunna hantera båten.

Fotnot: Artikeln publicerades första gången i april 2016.