Albin 25 + Nissan Leaf = Sant

Man tager en Albin 25, elmotorn från en gaffeltruck och batterierna från en Nissan Leaf och så får man det bästa av en gammal klassiker med modern teknologi i en svårslagen kombination!

Fast riktigt så enkelt är det förstås inte. Speciellt inte om man, som Stefan Leander, är först ut med denna kombination.

Det krävs att man har tummarna placerade där de helst ska sitta i händerna och därtill en stor portion experimentlusta.

Det hela började med att makarna Stefan och Gunilla Leander var på bilsemester i Bohuslän i trakterna kring 2005, exakt årtal oklart, då de såg hur en familj verkade ha det avundsvärt trevligt i sin båt i en gästhamn i Mollösund.

En tanke väcktes vilket utan vidare omvägar ledde till båtköp, en Albin 25.

– Men den dieselmotor som satt i båten när vi köpte den var till mer bekymmer än nöje och tanken om att byta ut den mot en elmotor började mala, berättar Stefan.

Det går att hitta bra batterier till rätt pris…

Stefan Leander.

– För att korta ner en lång historia så hittade jag en gammal eldriven truck på blocket och jag fick den för 5 000 kronor.

– För att fortsätta på det korta spåret så tog jag elmotorn och lite annat användbart ur den och monterade den i vår Albin 25. Till den hade jag vanliga gamla blybatterier och det gick bra, tre timmars färd i fem knop, innan det var dags att ladda på igen.

– Men med tiden försämrades räckvidden så jag skaffade litiumbatterier som gav ungefär samma fart och räckvidd i några säsonger till innan även de började sucka.

Stefan tog en elmotor från en gammal gaffeltruck och nötte sedan ut ett gäng olika typer av batterier- innan han hittade rätt.

Men så, säger ryktet, att du skaffade batterier från en bil. Det måste ha blivit dyrt?

– Nja, det beror på hur man går till väga. Först skulle jag få köpa batterier från en skrotad Nissan Leaf i Östersund men de skulle ha 60 000 kronor, vilket jag tyckte var i mesta laget, säger Stefan.

Och fortsätter:

– Men så öppnade sig en möjlighet i Norge, där elbilar är betydligt vanligare, också det batterier från Nissan Leaf för 15 000 kronor.

Och nu lever du livets glada somrar i en Albin 25 med gaffeltruck-motor och batterier från en skrotad Nissan Leaf?

– Ja, räckvidden är fortfarande tre timmars körning i 5 knop och det är perfekt för vårt båtliv.

– Men vill jag så kan jag sänka farten med en halv knop och köra ända upp till sex timmar, avslutar Stefan Leander.

Bilder: Stefan Leanders facebook

eldriven albin 1

Relaterade artiklar

E1 Series electric raceboating

Foilande formel 1 för elbåtar

E-Motion 180E Ingang

E-Motion 180E – världens starkaste el-utombordare?

electricat

Electricat Big Six – ett flytande ufo?

epropulsion electric outboard regeneration

ePropulsion – eldriven snurra med självladdning!

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar