Alucat W460 – laståsna på katamaranskrov

Redaktionen

Redaktionen

Svårslagen bärighet, imponerande stabilitet och nästan ingen planingströskel. Det är vad som utlovas i nya Alucat W460.

Alucats senaste nyhet fick många kommentarer om sina höga fribord på båtmässan i Åbo.

Det må vara. Men så är detta också en ovanligt praktisk och stabil katamaran och det ska mycket till innan en brottvåg letar sig in i sittbrunnen.

Ej heller kräver denna något underhåll att tala om. En omgång med högtryckstvätten ett par gånger per säsong bara, om ens det.

Snål och stadig
Med det största motoralternativet, 80 hk, på akterspegeln kommer båten snabbt och smärtfritt upp i en marschfart på ungefär 25 knop.

Då stannar förbrukningen enligt tillverkaren på glädjande 0,7 liter per sjömil. Vill man så kan man trycka på ända upp till drygt 32 knop.

Nya Alucat W460 (tv) och storasyster Alucat W608.

Förutom att katamaranskrovet gör båten lättdriven och stabil lär också greppet i svängarna liksom svängradien imponera (se filmklippet). Något som kanske inte spelar så stor roll till vardags men som kan vara räddningen om man någon gång behöver göra en snabb undanmanöver.

Precis som sin systerbåt, Alucat W608, från samma tillverkare så har W460 bogramp, vilket förstås är en stor fördel på en båt som ska kunna lasta mycket av allt samtidigt som det bäddar för ett någorlunda bekvämt båtliv även för den rullstolsburne.

Än så länge finns ingen svensk återförsäljare. 

Spana också in råskinnet Alucat W608 här!

ALUCAT W460  
Längd: 4,60 m
Bredd: 2,30 m
Vikt (utan motor): 470 kg
Motorstyrka: 40–90 hk
Toppfart (med 80 hk): 32,2 knop
Marschfart (med 80 hk): ca 25 knop
Antal personer: 6
Pris (utan motor): ca 25 000 euro
Mer info: www.alucat.fi
batar_motorbatar_2015_Alucat_Ingang_AlucatIngang

Relaterade artiklar

electricat

Electricat Big Six – ett flytande ufo?

blocket

Sveriges billigaste båtar just nu

elskotrar

L’Overboat – elfoiling-katamaran-vattenskoter!

Fountaine Pajot-3

Fountaine Pajot – rymlig som få och snart med eldrift!

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar