Helylle och daycruiser. Det är två ord som inte går ihop. Likväl är det just denna ordkombination som beskriver AMT 240 DC bäst. Här är första intrycken från testen.

AMT 240 DC – första intrycken från testen

Den som kan se för sig en sportbil som rymmer halva släkten, har gott om benutrymme i baksätet och som kan mer än att bara leverera körglädje. Den förstår också vad AMT 240 DC är för slags båt.

Bli medlem i Skippo Plus, se testen av AMT 240 DC samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!

Vi rör oss alltså i gränslandet mellan sport och komfort i en daycruiser som ska vara trygg och tuff på samma gång. I skrivande stund får den verkligen bekänna färg i en tuff test. Vi ringer upp Gustav Morin:

För så är det väl?

– Nja, nej. Eller jo. Halva testlaget (läs Claes Olivecrona) tycker nog att jag ytterligare spär på bilden av mig själv som en ganska vildsint förare. Jag ser det som min plikt att verkligen testa vad en båt går för.

– Om en båt ska blotta svagheter så ska det ske nu. Inte när någon av Hamnenens följare eventuellt har fastnat för båten och skrivit på köpekontraktet. Då är det för sent.

En dåres försvarstal?

– Ja, om du frågar Claes. Nej, om du frågar mig. En rejäl 24-fotare av denna kaliber ska tåla att bjudas upp till en yvig dans till havs.

Rejäl säger du?

– Ja, jag upplever AMT 240 DC som väldigt bärig, stabil och familjeanpassad vilket också framgick när vi testade föregångaren AMT 230 DC och lastade den full med en hel hoper välvuxna gubbar. Det gick galant. Utmärkande är också att man har satt säkerheten i fokus med raka, enkla och befriande krusidullfria lösningar.

AMT 240 DC är helylle och en tuff sportbåt på samma gång. Här under en djuplodande analys av såväl sjöegenskaper som boendekomfort.

Så pass att det gränsar till det präktiga?

– Ja, det kan man tycka. Man kan också säga att AMT 240 DC är något så ovanligt som en daycruiser som inte är helt igenom opraktisk.

Fler iakttagelser?

– Ja, det finns mycket att säga om allt från boendekomforten till några ganska säregna fönster i skrovsidorna som för tankarna till en finlandsbåt eller något. Jag återkommer till det i testen som publiceras inom kort, avslutar Gustav Morin. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)