Angus E44 – drömmen om hög fart och låg förbrukning

Angus E44 – drömmen om hög fart och låg förbrukning

Elias Johansson Rimsby

Angus-A44-inledning
Angus E44 kommer med löfte om en marschfart på över 30 knop och en förbrukning på – för båttypen – blott 1,5 liter per sjömil.

Angus E44 kommer med löfte om höga farter och låg förbrukning i en frestande kombination. Allt tack vare en ny skrovdesign som går under namnet E-Hydro.

Det var redan för tio år sedan som en tanke började att gro. En tanke på en extremt bränslesnål, bekväm båt med bra sjöegenskaper och stora sociala ytor. Så långt fullt genomförbart. Men så var det en sak till. Den skulle helst också vara god för en marschfart på mellan 20 och 30 knop.

Själv är bäste dräng

Däri låg också den stora nöten. Att kombinera egenskaperna ”extremt bränslesnål” och ”snabbgående”. Något som i sin tur skulle försvåra jakten efter en skrovkonstruktör som kunde uppfylla kraven. Efter ett intensivt letande och allehanda förslag om ultralätta byggen med marschfarter kring 15 knop återstod bara en sak. Det är här som Thomas Rönnberg tar saken i egna händer.

– Med en dåres envishet kommer man till slut i mål och nu har vi utvecklat en ny skrovdesign, E-Hydro, som är extremt lättdriven och bränslesnål samtidigt som det går värdigt och stabilt i sjön, säger Rönnberg.

Två extremt energisnåla båtar för de som är villiga att dra ner på gasen:
Nya C11 Cruiser – Viggos djärvaste grepp hittills
Jakt 12 – Sveriges mest effektiva familjemotorbåt?

Plan anfallsvinkel

Skrovdesignen E-Hydro bygger på att ta in luft under skrovet och ett högt gångläge vilket tillsammans ska minska den våta ytan och ge ett lågt motstånd genom vattnet. Till egenskaperna hör också noll och intet av planingströskel, en plan anfallsvinkel samt en god stabilitet.

– Inget nytt så långt. Utmaningen har snarare legat i att skapa harmoni mellan alla beståndsdelar och bibehålla goda sjöegenskaper, stabilitet och komfort, säger Rönnberg.

Angus E44 kommer med löfte om höga farter och låg förbrukning i en frestande kombination där del av hemligheten påstås ligga i skrovdesignen E-Hydro.

Svårslagen förbrukning

Med en 370-hästare i motorrummet uppges marschfarten nu ligga på drygt 30 knop med en förbrukning på 1,5 liter diesel per sjömil. En svårslagens siffra då det gäller en drygt 13 meter lång båt med last och en vikt på närmare sex ton.

I övrigt beskriver Angus sin nya skapelse som en modern salongsbåt med rejäla förar- och passagerarsäten, U-soffor med höj- och sänkbara bord och gott om plats för upp till tio personer. Till det kommer elmanövrerade takluckor, en liten pentrybänk med kylskåp, vask samt ett skapligt toalettutrymme med dusch. Till detta kommer en förkabin med allt som man kan förvänta sig i en modern salongsbåt.

Färdig till våren

Närmast på schemat står färdigställning och intrimning av Angus E44 nummer 1 som sedan kommer att finnas för provkörning lagom till våren. För tydlighetens skull ska det sägas denna artikel helt och hållet bygger på tillverkarens egna uppgifter.

Hamnen återkommer med en fullödig test.

Elias Johansson Rimsby

Angus-A44-inledning

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Axopar-29-under-gang

Nya Axopar 29 XC – dags för tronskifte bland hyttbåtarna?

Quarken-35-Cabin

Quarken 35 Cabin – förbluffande ljus och rymlig hyttbåt

Axopar-28-Cabin-test-inledning

Test: Axopar 28 Cabin – i sin slutgitliga version

Saxdor 400 profile

Saxdor 400 – djärva lösningar och sinnrika finesser