Anytec A30 X-TND – nytt norrländskt monster med 1 200 hk

Anytec-A30 X-TND
Anytec lanserar sin nya A30 X-TND. En förlängd Anytec A30 med större motorer.

Anytec-A30 X-TND Anytecs mest utmanande design A30 har vuxit på längden och fått ett nytt tilläggsnamn – X-TND. Därtill har den fått ett massivt tillskott i hästkrafter.

Det är oklart om det är på kundernas efterfrågan som Anytec byggt om sin A30. Kanske vill det norrländska varumärket helt enkelt bara nyttja det största som kommer ut på marknaden i form av utombordare. Och på så vis se till att kunderna som vill vara värst i viken kan bli det med en Anytec.

I vilket fall har vi här att göra med ett riktigt monster – på många plan.

Jag fick möjlighet att provköra Anytec A30 när den kom för ett par år sedan. (Se testen av Anytec A30) Då hade den försetts med nyss lanserade bjässen från Yamaha på 425 hk. Eller två stycken faktiskt.

Yamaha 425 eller Mercury V12 600

Även om Anytec A30 i första hand inte är en maskin som är framtagen för fart, utan snarare en motor för dem som har en stor båt och vill välja utombordare istället för inombordare, så var avsaknad av hästkrafter inget som slog mig. Inte ens efter en hel dag med inspirerad körning var större motorer något som jag efterfrågade eller kritiserade i min test.

Tvärtom faktiskt.

Anytec A30 X-TND är en stor båt med massor av hästkrafter. Den har stora sociala ytor samt en förarplats i både centrum och fokus. Här kan vi också se hur man förlängt aktern på Anytec A30 X-TND jämfört med originalet Anytec A30.

Jag minns nämligen tydligt att jag var fasligt nära soppatorsk på väg hem efter att ha tagit ett par fartiga extrarundor förbi videokameran på land och några intensiva extra actionscener efter drönaren i full fart. Dålig planering kan man kalla det, men jag var inte van vid den maffiga förbrukningen.

64,5 knop toppfart

Jag minns att jag där och då frågade mig själv om det verkligen var rimligt att mata de 850-hästkrafterna med så mycket bränsle som krävdes för att hålla över 50 knop.

Såhär i efterhand kan jag tycka att om det är en ren fartupplevelse man är ute efter så ska man nog välja en annan båt, en som är lättare och mer lättdriven.

Toppfarten med det längre akterpartiet och Mercurys nya V12-motorer på 600 hk vardera är enligt tillgängliga uppgifter 64,5 knop. Det är ordentligt fort. Absolut. Men det finns ju till exempel ett gäng ribar som går markant fortare med färre hästkrafter, och som drar mindre bränsle i de farterna.

Business in the front, party in the back. Med Anytec A30 är det tvärtom

Bränsleförbrukningen är för övrigt inget som Anytec skyltar med för sin nya modell.

Det jag vill komma till är att grejen med Anytecs A30 inte handlar så mycket om toppfarten och verkligen inte om förbrukningen – den försöker man nog bara att glömma.

Känslan av otrolig acceleration i en stor båt

Anytec A30 X-TND handlar om att sticka ut, om att vara i centrum. Bildligt såklart men också bokstavligt då föraren faktiskt sitter i mitten. Den känslan förstärks såklart av en väldigt extremt design och upplevelsen av att ha en herrejösses massa kraft som knuffar på där bak.

Vridmomentet från V12-motorerna

Det handlar också om acceleration. För tro det eller ej men trots att Anytec A30 X-TND är 10,3 meter lång, 3,1 meter bred och väger 3 469 kg – utan motor – så accelererar den snabbt. Det gjorde den med 850 hk och med det enorma vridmomentet och de extra 350 hästkrafterna från de två V12-motorerna, så lär den upplevelsen vara något utöver det vanliga. Mercurys V12-maskiner är precis som Yamahas 425 hk inte gjorda för exceptionell toppfart, utan för stort vridmoment.

Här är Anytec A30 med 2 x Mercury 450 och utan den nya X-TND (förlängda aktern) in action.

Se också:
Våra första intryck av Anytec A30 på båtmässan
Första bilderna på Anytec A30

Fest i framsätet

En annan grej med att ha en stor båt är att den går lugnt och stabilt i höga farter. Det gör ju A30. Samtidigt så blir upplevelsen relativt intensiv ändå eftersom man sitter så långt fram och kör. Man slipper helt enkelt det fjärnande klassiska långa fördäcket som många fartbåtar har och så hoppar och fart det ju mycket mer långt fram i båten.

Man brukar ju säga ”business in the front, party in the back”. Här blir det omvänt. Föraren kan ha det väldigt festligt i fören, samtligt som båten är stabil nog för att det ska vara drägligt att hänga med som passagerare.