Anytec satsar – på sina gamla modeller!

Från att ha gått mot ett ytterst kaxigt yttre i hela sin nya serie finner man nu åter plats för det gamla.

Anytec gjorde för ett par år sedan, närmare bestämt i slutet av 2017, en stor nysatsning med ett nytt vågat formspråk och ett flertal nya modeller.

Det var ett rejält kliv från de bruksiga och tuffa skärgårds-pendlarbåtarna med långa och djupa fördäck samt komprimerade cock-pits med sparsamma sittytor.

Nu gjorde man helt om och flyttade fram vindrutorna och satsade på stora sittbrunnar i aktern och små brunnar i fören. Linjerna blev kantigare och kaxigare. Priserna höjdes och omsättningen per båt gick upp.

Det blev dock ett stort tapp i antal sålda båtar.

Enligt tidningen Båtbranschen sjönk leveranserna från 240 sålda båtar per år fram till 2016, till knappt ett hundratal i år.

Anytec 750 genomgick ett par ansiktslyft genom åren men gick ur produktion 2017.

Se också tester av:
Anytec 622 SP – våldsam landstigning 
Anytec 622 SPD – prestigebåten
Anytec A23 – Rambo på scoutläger
Anytec A27 – hårdhudad familjefraktare
Anytec A27 C – stora skor att fylla
Anytec A30 – muskelpaket med föraren i fokus

 

Efter en turbulent tid med chefsbyte och, enligt utsago, stor efterfrågan av de klassiska Anytec-modellerna så tar Anytec nu åter upp produktionen av de tre trotjänarna Anytec 750 SPD, 622 SP och 622 SPD.

Modeller som grundar sig på över 20 år gammal skrovdesign – som lämnade ritbordet med tanken att använda dåtidens mycket mindre utombordare.

Eventuella barnsjukdomar lär ha byggts bort vid det här laget…

Kunderna får välja fritt men varvet verkar primärt vilja bestycka Anytec 750 med Mercurys nya V8 (man har sänkt max tillåten motor från 350 hk till 300 hk) och Anytec 622 med Mercurys V6 – båda kända för att vara kraftfulla.

Nu ska Anytec 622 och 750 få tilläggsnamnet Classic – precis som Volvo länge använt för sina utgående modeller. Vissa menar att det är de bästa modellerna för att alla barnsjukdomar äntligen byggts bort.

Parallellt med Classic-modellerna kommer man fortsätta producera den så kallade A-serien som sjösattes 2017 och som säkerligen genererat en ny kundbas för företaget.

Äldst och bäst eller omodern?

Nygamla Anytec 750 SPD, 622 SP och 622 SPD kommer att bli just nygamla med ”uppdaterad navigationsutrustning och möjlighet till stolsdämpare hämtade från A-serien”, som det står i ett pressmeddelande.

Nyheterna består i nya navigationsskärmar och möjlighet att köpa till Anytecs dämpade stol.  Här syns Anytec 622 SPD.

Framförallt, uppger Anytec Sweden AB, får man i de tre Classic-modellerna båtar minst sagt väl beprövade konstruktioner som baseras på många års praktisk erfarenhet av modelltyperna.

Ställas mot moderna konkurrenter

Hamnen.se siktar på att återkomma med ett test där vi primärt kommer bedöma hur dessa trotjänare står sig mot moderna konkurrenter och hur skrovet klarar de moderna motorernas kraft.